God kunskapsutveckling för årets årkurs 9 – trots lägre meritvärden

Publicerad

Mall för nyhetsbild

Trots en nedåtgående trend såväl i Värmdö kommun som på nationell nivå visar Värmdös kommunala elever i årskurs nio att framsteg är möjliga. Våra grundskolor har lyckats förbättra elevernas utveckling, trots de betydande utmaningar som pandemin och förändrat elevunderlag fört med sig. Detta är ett tydligt resultat av målmedvetna insatser från skolledare, medarbetare och inte minst eleverna själva. De senaste två åren har studieresultaten pekat uppåt.

Nationella utmaningar

På riks- och länsnivå ser vi en minskning i både gymnasiebehörighet och meritvärden. Pandemin har haft en påtaglig inverkan på årets avgångselever som gick i årskurs fem till sju under pandemin, vilket nu märks i deras resultat i årskurs 9. "Kunskapsskulden" har blivit ett faktum och många elever har fått kämpa hårdare för att nå de uppsatta kunskapsmålen.

Pandemin har haft stor påverkan på elevers förutsättningar att nå sina mål, vilket syntes tydligt i låga genomsnittliga meritvärden i årskurs sju, vårterminen 2022. Vi ser att många har behövt arbeta extra hårt för att komma ikapp. Denna negativa trend syns inte bara lokalt, utan på nationell nivå, säger Carmen Blom, utbildningschef.

Värmdö visar på positiv utveckling

Trots nedgången kan Värmdö kommun visa på en positiv utveckling. Elever i årskurs 7 till 9 har gjort betydande progression vilket visar att de riktade insatserna för att stödja lärandet har gett resultat.

Vi ser tydligt hur våra skolor har jobbat intensivt för att öka måluppfyllelsen, särskilt i årskurs åtta och nio. Insatserna har varit avgörande för att stötta eleverna i deras lärande, säger Åsa Portelius, skolchef.

Även om vissa skolor har tappat något i meritvärden ser vi att de genomförda insatserna har varit avgörande för elevernas slutresultat.

Ett förändrat elevunderlag påverkar resultaten

En utmaning som våra kommunala skolor ställts inför är det förändrade elevunderlaget. Internationella Engelska Skolans etablering i kommunen 2021 har inneburit att cirka 50 elever från resursstarka hem har valt att byta skola inför årskurs sju. Detta har haft en betydande påverkan på meritvärdena i de kommunala skolorna.

Den minskade elevkullen i de kommunala skolorna, i kombination med Engelska skolans uppstart av årskurs sju, har bidragit till sänkta genomsnittliga meritvärden för den kommunala grundskolan. Andelen med elever med lägre resultat är relativt konstant mellan åren, vilket medför en större påverkan på det totala studieresultaten nu när denna årskull är mindre.

Fokus på kärnämnena och tack till alla medarbetare i skolan

Det är glädjande att våra skolor, trots utmaningarna, lyckas behålla fokus på elevernas långsiktiga utveckling. Vi kommer fortsätta att prioritera de insatser som behövs för att stärka resultaten i de ämnen som har stor påverkan på gymnasiebehörigheten, säger Carmen Blom, utbildningschef.

Vi vill avslutningsvis rikta ett stort tack till all personal inom skolan. Deras outtröttliga arbete har lett till en god utveckling för eleverna, trots de utmaningar vi står inför.

Med fortsatt samarbete och gemensamma ansträngningar kan vi stärka Värmdös skolor ytterligare och tillse att varje elev får möjligheten att nå sin fulla potential.

Carmen Blom, utbildningschef och Åsa Portelius, skolchef