”Jag brinner för att alla elever ska ha en fungerande skolgång”
Publicerad
I maj anställdes eldsjälen Antonia Eriksson som skolsocionom på Värmdö kommun. Hennes uppdrag? Att i samverkan med skolan och socialtjänsten erbjuda förebyggande stöd och insatser till högstadieelever med problematisk skolfrånvaro - inom ramen för Värmdös nya skolsociala team.
Kommunens skolsociala team består av sex personer. Antonia Eriksson representerar socialtjänsten.
Resterande personer är en studie- och yrkesvägledare, en socialpedagog och tre kuratorer. De representerar var sin kommunal högstadieskola och ingår i skolornas respektive elevhälsoteam. Vårt skolsociala team är ganska unikt i och med det tvärfunktionella upplägget.
Teamets grunduppdrag är att erbjuda förebyggande stöd till elever som har börjat få problematisk skolfrånvaro. Här ingår stöd på gruppnivå men också insatser till enskilda individer.
Skolan är ålagd att utreda en frånvaro som överstiger 15 procent. Vårt skolsociala team jobbar med något högre procent, där vi ser att skälen till frånvaron inte är faktorer såsom sjukdom. Här ger vi stödinsatser till både elev och vårdnadshavare, anpassat efter deras unika behov.
Lågtröskelstöd
Stödet och insatserna går hand i hand med nya socialtjänstlagen, och det lågtröskelstöd som varje kommun ska erbjuda.
Det innebär att det inte krävs någon utredning eller något biståndsbeslut för att få hjälp. Vem som helst kan tekniskt sett söka insatserna och få dem. När det gäller skolsocialt team kan vårdnadshavare vända sig till rektorn på skolan, eller kontakta mig direkt.
Antonia Eriksson och hennes team arbetar även med punktinsatser i klasser med särskild problematik.
Det kan exempelvis vara grupper av elever med ett kränkande och diskriminerade språkbruk.
Psykisk ohälsa, stress och prestationsångest
Psykisk ohälsa, stress och prestationsångest – framför allt hos unga tjejer – är vanliga orsaker till frånvaron. Andra är exempelvis ett problematiskt umgänge liksom utmanande hemförhållanden.
Det som händer på fritiden, i sociala medier eller i hemmet har skolan ingen kontroll över. Därför är det en styrka att jag kan vara mobil och arbeta på flera arenor. Sedan är det centralt för arbetet att vi får med oss hemmet, så förutom vårt starka barnperspektiv försöker vi även stötta och avlasta vårdnadshavare.
Antonia Eriksson brinner för ungas rättigheter, deras livsvillkor och möjligheter i livet.
Det vi ska komma ihåg är att skolan är den absolut främsta skyddsfaktorn från all problematik som kan uppstå senare i livet. Allt från sociala utmaningar, ekonomisk utsatthet och våld. Därför är det så viktigt och värdefullt att alla elever får rätt stöd för att klara av skolan. Det är något jag brinner för tillsammans med viljan att alla elever ska känna sig trygga, sedda och hörda.