Lärare i Värmdö kommun utforskar AI:s möjligheter
Publicerad
I takt med den tekniska utvecklingen satsar Värmdös kommunala skolor på att undersöka artificiell intelligens (AI) och dess möjligheter och utmaningar i undervisningen.
Under en gemensam fortbildningsdag i augusti samlades kommunens grundskollärare för att fortsätta arbetet med att utveckla likvärdig lektionsdesign i undervisningen. Dagen innehöll också så kallade "teach meets" – korta miniföreläsningar inom olika ämnen där lärare själva delade goda exempel och erfarenheter från sin undervisningspraktik. En av föreläsningarna handlade om AI, vilket väckte stort intresse bland deltagarna.
För att fortsätta utveckla och undersöka möjligheter och risker med AI i undervisningen har ett AI-nätverk bildats inom kommunen, bestående av engagerade pedagoger som är intresserade av att fördjupa sig i ämnet. Gruppen leds av Verksamhetsutvecklare inom digitalisering Linus Österholm. Han samordnar lärarnas fortsatta arbete och utbyten inom AI-området. AI-nätverket har fått i uppdrag av skolchef för grundskolan och gymnasiet att ta fram skriftliga förhållningssätt, råd och stöd till lärare i skolan gällande AI.
Lärare Elin Gawell, Gustavsbergs Gymnasium och Staffan Dahlberg, Kvarnbergsskolan är två av de lärare som är aktiva i nätverket:
Det är viktigt att vi lärare får en förståelse för vad AI är och vilka risker och möjligheter det innebär för elevers lärande. AI är redan i dag en del av ungdomarnas vardag och vi måste hitta ett förhållningssätt till det. Det finns en enorm potential i hur AI kan användas av lärare för att anpassa undervisningen efter varje elevs behov, men för att det ska kunna bli möjligt behöver vi utforska hur det ska organiseras och det hoppas jag att vi kan göra i AI-nätverket, säger Elin Gawell.Redan i dag använder jag AI för att snabbt skapa läsförståelseuppgifter på nyhetsartiklar, vilket lyfte resultatet på nationella provens läsförståelse för min avgångsklass. Det sparar mycket tid och energi att få hjälp med att skapa utmanande svarsalternativ, berättar Staffan Dahlberg.
Avslutningsvis säger Linus Österholm att skolan ser att AI behöver utforskas mer.
Genom att utforska AI-teknikens potential hoppas vi på att kunna underlätta lärarnas arbete, säger Linus Österholm.