Lektionsdesign – en väg till bättre undervisning

Publicerad

Lärare står i klassrum framför tavlan.

Värmdö kommun har tagit ett stort steg mot att utveckla undervisningen i våra skolor genom en omfattande satsning på lektionsdesign. Utbildningen syftar till att skapa en mer strukturerad och anpassad undervisning som möter varje elevs behov.

I ett samarbete med ämnesexperten Helena Wallberg, har samtliga lärare inom kommunens grundskolor fortbildats för att utveckla sin undervisning. Inom denna satsning har Värmdö kommun utbildat 40 processledare som leder arbetet på sina respektive skolor. Dessa processledare, leds direkt av ämnesexperten och fungerar som nyckelpersoner i implementeringen av lektionsdesign. De har ansvar för att hålla i workshops och följa upp arbetet i samverkan med sina kollegor.

Det fina för mig som lärare är att jag skapar en gruppdynamik där eleverna har ett utbyte med varandra. Hur vill vi ha det tillsammans? Hur ska vi vara mot varandra för att få det så? Hur kan vi hjälpa varandra att lyckas? Det finns ett uttryck som är så fint “Laget före jaget”, absolut, i ett klassrum med 27 elever kan inte jaget gå före. Men barn befinner sig mitt i en identitetsprocess och kunskapsutveckling som tar tid säger Sandra Helin förstelärare på Ekedalskolan.

Genom att satsa på lektionsdesign vill Värmdö säkerställa att undervisningen blir explicit, likvärdig och tillgänglig för alla elever. Utbildningen stärker lärarna i sin yrkesroll och bidrar till en positiv skolutveckling. Implementeringsinsatsen sträcker sig fram till juni 2025.