Ansökan om skolskjuts
Elever som går i grundskolan och som har långt mellan skolan och hemmet kan ha rätt till skolskjuts. Skolskjuts beviljas läsårsvis och ansökan ska göras inför varje nytt läsår. Busskort till gymnasieelever hanteras inte av kommunen utan du som vårdnadshavaren kontaktar gymnasieskolan där eleven skall gå.
Fullständig ansökan skulle inkomma senast den 30 april för att få beslut till skolstart höstterminen 2024. För ansökningar inkomna efter den 30 april kan beslut innan skolstart ej garanteras.
Beräknad handläggningstid är 3 veckor. Vi arbetar löpande med handläggning av ansökningar och tar dem i turordning efter datum.
Vid frågor kontaktas skolskjuts@varmdo.se eller Servicecenter på 08-570 470 00
Här ansöker du om skolskjuts
Ansökan gör du via E-tjänst. Ibland visas röd text när du fyller i, men det går att gå vidare med ansökan trots detta.
Ansök om skolskjuts Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Besked om beslut skickas via e-post med en länk till portalen för vårdnadshavare i kommunens digitala system, Inloggning sker via Bank-id.
Portalen för vårdnadshavare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Överklaga beslut om skolskjuts Länk till annan webbplats.
Ansök utan fullständiga personnummer
Ansökan görs via blankett, ange födelseår, månad, dag i fältet för personnummer. Blanketten lämnas ut av Servicecenter på begäran.
Vem har rätt till skolskjuts?
För att ha rätt till skolskjuts så krävs det att vissa kriterier uppfylls. Om ni är osäker på om ni har rätt till skolskjuts så kan ni läsa mer skolskjuts här: