Efter skolval 2025

Efter den 14 februari 2025 har skolvalet stängt för läsåret 2025/2026. Här finns information om vad som händer efter att du gjort ditt skolval. Besked om skolplats skickas ut i början av mars.

Flicka med ryggsäck på ryggen går hand i hand med en vuxen.

Besked om plats

När platserna är tilldelade får du ett besked på mejl, i början av mars 2025. Det är därför viktigt att du angav rätt mejladress och telefonnummer när du gjorde ansökan. Du kommer då kunna logga in i portalen och läsa beslutet. Skolorna skickar sedan hem information gällande skolstarten.

Vanliga frågor efter skolvalet

Om du inte gjort ett aktivt skolval placeras ditt barn på den närmaste kommunala skola som har ledig plats efter skolvalet har stängt.

Om en skola inte kan ta emot alla elever som ansökt om plats tillämpas principen om relativ närhet. Det innebär en uträkning av avstånd mellan folkbokföringsadressen till alternativ skola och sökt skola. Därefter jämförs avståndet för samtliga som sökt samma årskurs i samma skola.

Valde du friskola eller skola i annan kommun som förstahandsval kommer detta vara valet du kommer få. Mer information kommer från skolan du tackat ja till.

Har du redan tackat ja till en fristående skola eller skola i annan kommun ska du logga in i e-tjänsten och välja fristående skola eller kommunal skola i annan kommun. Önskar du hellre en kommunal skola ska du göra ett skolval. Tänk på att man inte kan ha två skolplatser, gör du en ansökan till kommunal skola är det den ansökan som prioriteras.

Anmälan om elevs skolgång i fristående skola eller skola i annan kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du inte är nöjd med din skolplats?

I skolvalet kan du önska en viss skola för ditt barn, men det är viktigt att du förstår att ditt önskemål inte betyder att ditt barn har rätt till plats på den skolan. Vi gör ändå vårt allra bästa för att så många som möjligt ska få en plats i den skola som man helst vill ha sitt barn i.

Här kan du läsa vad du har för möjligheter om du inte är nöjd med ditt barns skolplats.

Skolbyte i Värmdö

Om du inte är nöjd med beslutet trots att placeringen är gjord enligt regelverket, kan du ansöka om ett skolbyte.

Du kan ansöka om skolbyte för ditt barn oavsett vilken årskurs ditt barn går i. Under vårterminen 2025 finns möjlighet att ansöka om skolbyte under perioden 12 maj - 25 maj. Det är viktigt att du förstår att det kan vara fullt på den skola du vill byta till, och då har ditt barn kvar din skolplacering på den skola hen har fått plats på.

Här kan du söka eller byta grundskola Öppnas i nytt fönster.

Överklaga beslut om skolplacering

Du kan överklaga ett beslut om skolplacering om du anser att Värmdö kommun inte har följt reglerna för skolplacering. Du har tre veckor på dig att överklaga. De tre veckorna börjar gälla från den dagen då du fick del av beslutet.

Hur du ska göra om du vill överklaga framgår av ditt barns skolplaceringsbeslut. Ett överklagande är inte samma sak som att ansöka om att få byta skola. Ditt ärende kommer att behandlas hos en annan myndighet (Skolväsendets överklagandenämnd eller Förvaltningsrätten i Stockholm).

Så här gör du för att överklaga

Om ditt barn inte får något av de skolor du önskade, eller inte får sitt första önskemål, kan du överklaga beslutet till Skolväsendets överklagandenämnd.

För att överklaga ska du skriva ett brev eller mejl. Brevet eller mejlet måste innehålla följande saker:

  • Namn, personnummer, adress och telefonnummer. Är du vårdnadshavare eller annan företrädare ska du även skriva elevens namn, adress och personnummer.
  • Vilket eller vilka beslut som du överklagar och vilken ändring du vill ha.
  • Skälen till att du tycker att beslutet ska ändras.
  • Om du vill att överklagandenämnden ska ta del av intyg eller andra dokument, ska ta du även skicka med dessa.
  • Överklagandet skall vara undertecknat av eleven eller hans/hennes ombud. Om eleven har två vårdnadshavare krävs bådas underskrift.
  • Överklagandet ska ha kommit in till Värmdö kommun inom tre veckor från det att du tog emot beslutet. Värmdö kommun prövar om överklagandet har kommit in i rätt tid. Om det har kommit in för sent ska överklagandet avvisas.
  • Om det har kommit in i rätt tid kommer överklagandet att överlämnas till Skolväsendets överklagandenämnd för prövning

Du skickar överklagan via brev eller e-post till Värmdö kommun.

Överklagandet ska adresseras till:
Skolväsendets överklagandenämnd
Box 23069
104 35 Stockholm.

Överklagandet ska skickas till:
Värmdö kommun Utbildningskontoret
134 81 Gustavsberg
varmdo.kommun@varmdo.se

Överklagandenämnden har en handläggningstid på ungefär tre månader. Om överklagandenämnden beslutar att placeringen var felaktig gör vi vårt bästa för att erbjuda en placering på skolan vårdnadshavare hade önskat i första hand. Men ibland är det fullt på skolan och det går inte att öka antalet platser.

Urvalsgrunderna i Värmdö kommuns regler för skolplacering i förskoleklass och grundskola har prövats av Överklagandenämnden som har godkänt reglerna.

Om du inte önskade skola

Du kan överklaga beslutet genom laglighetsprövning hos Förvaltningsrätten i Stockholm. Laglighetsprövning betyder att Förvaltningsrätten kan upphäva eller fastställa beslutet, men de kan inte ersätta det med ett annat beslut.
För att överklaga ska du skriva ett brev eller ett mejl. Brevet eller mejlet måste innehålla följande saker:

  • Namn, personnummer, adress och telefonnummer. Är du vårdnadshavare eller annan företrädare ska du även skriva elevens namn, adress och personnummer.
  • Vilket eller vilka beslut som du överklagar och vilken ändring du vill ha.
  • Skälen till att du tycker att beslutet ska ändras.
  • Om du vill att förvaltningsrätten ska ta del av intyg eller andra dokument ska ta du även skicka med dessa.
  • Överklagandet skall vara undertecknat av eleven eller hans/hennes ombud. Om eleven har två vårdnadshavare krävs bådas underskrift.
  • Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från det att du tog emot beslutet.

Du skickar överklagan via brev till:

Förvaltningsrätten i Stockholm

150 76 Stockholm

Om du har frågor om beslutet kan du kontakta Värmdö kommun.

Telefon: 08-570 470 00 eller via e-post: varmdo.kommun@varmdo.se