Vanliga frågor om avfallshämtning
Just nu får kommunen in många frågor om avfallshämtning. På denna sida vill vi försöka besvara de vanligaste frågorna.
Mitt kärl har inte blivit tömt - vad beror det på?
Om ditt kärl inte blivit tömt kan det ha flera olika anledningar.
Är kärlet korrekt utställt?
- Börja med att kontrollera att ditt kärl står utställt korrekt
- Kärlet/kärlen ska ställas inom 1,5 meter från avfallsbilens stoppställe.
- Det ska vara fri passage 0,5 meter runt kärlen.
- Kärlen ska stå utställda klockan 06:00–22:00 eftersom avfallsbilen kan komma på oregelbundna tider.
- Kärlet/kärlen ska vara placerade med öppningen utåt och handtagen in mot fastigheten för att tömning ska ske, se bild nedan.

När har jag hämtning?
Från vecka 1 år 2021 fick cirka 6000 hushåll ny hämtdag. De berörda fastigheterna meddelades per brev och vi informerade om bytet på vår hemsida och Facebook.
Du kan kontrollera vilken som är din hämtdag via länken nedan.
Är framkomligheten påverkad av vädret?
De senaste dagarnas väder kan också påverka hämtningen. Om hämtpersonalen bedömer att vägen inte går att köra på utförs inte någon tömning men ett nytt försök görs när vägen är framkomlig på nytt.
Det är väghållarens ansvar att se till att vägen är framkomlig för bland annat sophämtning.
Något annat fel?
Stämmer inget av det ovan in kan du anmäla utebliven hämtning genom vår e-tjänst här:
E-tjänst för att anmäla utebliven hämtning Länk till annan webbplats.
Logga in på ”Min sida VA/Renhållning” med ditt kundnummer. Du kan hantera dina fakturor – se betalstatus, granska fakturahistorik och ladda ner fakturor. Du kan även se dina abonnemang, hämtningsdagar för avfall och tömningshistorik. Om du har kommunalt vatten och avlopp, så har du tillgång till din senaste vattenmätaravläsning, vattenförbrukningsstatistik och du kan registera din aktuella mätarställning.
Min sida - VA/Renhållning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.