Här hittar du information, råd och regler för hämtning av ditt latrinkärl. Du kan även beställa slamtömning och få information om vad som gäller vid tömning av olika avloppsanläggningar.
Logga in på ”Min sida VA/Avfall” med ditt kundnummer. Du kan hantera dina fakturor – se betalstatus, granska fakturahistorik och ladda ner fakturor. Du kan även se dina abonnemang, hämtningsdagar för avfall och tömningshistorik. Om du har kommunalt vatten och avlopp, så har du tillgång till din senaste vattenmätaravläsning, vattenförbrukningsstatistik och du kan registrera din aktuella mätarställning.
Du är välkommen att höra av dig till servicecenter på varmdo.kommun@varmdo.se eller 08-570 470 00 om du har frågor kring slamtömning eller latrinhämtning.
Felanmäl akuta vattenläckor, LTA-anläggningar och stopp i avloppet efter klockan 17:00 måndag till torsdag och efter klockan 13:00 på fredagar till Värmdö kommuns VA-beredskap via SOS-alarm: 08-454 25 71
Det är viktigt att din avloppsanläggning fungerar som den ska då orenat avloppsvatten inte får släppas ut i miljön. För att säkerställa bästa möjliga reningseffekt och förlänga anläggningens livslängd är det viktigt att regelbundet inspektera anläggningen.
Fastighetsinnehavaren ansvarar för att slamavskiljare, slutna tankar och reningsverk (minireningsverk) töms så ofta att olägenhet inte uppstår för människors hälsa eller miljön och att anläggningens funktion inte äventyras.
Hur ofta ska anläggningen tömmas?
Vilket tömningsintervall som gäller för just din avloppsanläggning beror på anläggningens typ och vilken typ av avloppsvatten som leds till anläggningen. Tömningsintervallen regleras i kommunens avfallsföreskrifter.
Minireningsverk och slamavskiljare med ansluten WC behöver tömmas varje år.
Slamavskiljare med enbart bad-, disk-, och tvättavloppsvatten (BDT) ska tömmas minst vartannat år eller enligt beslut från bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Slutna tankar ska vara kopplade till larm och tömmas vid behov.
Vill du slamtömma mer sällan, t.ex. om fastigheten har ett lågt nyttjande, finns det möjlighet att ansöka om dispens för ett längre tömningsintervall.
För att vi ska kunna tömma din anläggning är det viktigt att du som fastighetsägare säkerställer att tömningen kan genomföras. Läs igenom Checklista för slamtömning för att undvika att tömningen uteblir och att du blir debiterad en bomkörningsavgift.
Jourtömning Kan utföras inom 12 timmar, även på obekväm arbetstid. Det utgår inte någon rabatt för samkörning vid jourbeställning. Om det är längre än 70 meter slang kan inte jourtömning utföras. För jourtömning utanför kontorstid, kontakta Miljövision AB på telefon 08-570 300 14.
För jourtömning ska du skriva under en särskild blankett och lämna den till chauffören vid tömningstillfället.
Observera att du måste kontakta oss och avboka eventuell tidigare beställd slamtömning om du beställer jourtömning istället. Kontaktuppgifter hittar du längst upp på sidan.
Abonnemang Välj själv vilka veckor du vill ha tömning, till exempel vecka 10, 20, 30 osv. Tömningen sker samma veckor varje år tills du ändrar det. Kontakta servicecenter om du vill teckna abonnemang.
Slamtömning i skärgården
Genom budning Tömning sker inom åtta kalenderdagar, om beställning görs före kl. 16:00, måndag–fredag.
Observera att du måste kontakta oss och avboka eventuell tidigare beställd slamtömning om du beställer jourtömning istället. Kontaktuppgifter hittar du längst upp på sidan.
Abonnemang: Abonnemang erbjuds både på vår och höst. Kontakta servicecenter om du vill teckna abonnemang. För vårabonnemang sker tömning under april till och med maj. För höstabonnemang sker tömning under september till och med oktober.
Om anläggningen inte har blivit tömd
Om tömning inte har utförts på grund av att entreprenören inte har kunnat komma åt anläggningen, och du som fastighetsägare orsakat detta, kan du bli debiterad en bomkörningsavgift.
Om tömningen skulle ha genomförts men inte har utförts enligt överenskommelse, måste du reklamera detta till oss inom en (1) månad från den uteblivna tömningen.
Om din abonnemangstömning inte har kunnat genomföras på grund av väderförhållanden, kommer entreprenören att återkomma när väderförhållandena förbättras, och tömningen kommer att genomföras utan bomkörningsavgift.
Latrinhämtning innebär att hämtning sker av fekalier, urin och toalettpapper som samlats i latrinkärl. Nya latrinkärl får du i samband med att fulla latrinkärl hämtas efter att du har gjort beställning hos servicecenter.
Hur beställer jag latrinhämtning?
Du behöver beställa hämtning av ditt latrinavfall senast en vecka innan den aktuella hämtningsveckan.
För att ditt latrinkärl ska kunna hämtas måste det:
Vara märkt med fastighetsbeteckning.
Vara ordentligt förslutet.
Väga max 15 kg.
Gör beställning hos servicecenter eller via E-tjänst
Placera latrinkärlet på rätt plats:
Efter beställning ska du placera latrinkärlet på följande sätt:
Fastlandet – Ställ kärlet på samma plats där du placerar ditt sopkärl.
Möja – Lämna kärlet på återvinningscentralen. Efter att beställning är gjord lämnar du latrinkärlet på återvinningscentralen, där du får nytt av personalen.
Sandhamn – Lämna kärlet vid sopgården. Där får du ett nytt av personalen.
Runmarö - Lämna kärlet på återvinningscentralen. Där får du ett nytt av personalen.
Övriga skärgården – efter beställning ställer du latrinkärlet där du lämnar dina sopsäckar.
Gäller för skärgården om du lämnar ditt restavfall på fastlandet – då ska även ditt latrinkärl till den platsen på fastlandet
Om du är osäker på var du ska ställa kärlet, kontakta Servicecenter.
Vanliga frågor om latrinhämtning
Måste jag använda latrinkärl?
Ja, om din fastighet inte har eget eller kommunalt avlopp är det obligatoriskt att använda latrinkärl för att samla in toalettavfall.
Hur får jag nya latrinkärl?
När vi hämtar dina använda kärl får du lika många tomma kärl tillbaka – helt utan extra kostnad. Om du behöver fler kärl eller beställer för första gången, kontakta servicecenter.
Vad händer med toalettavfallet sedan?
All latrin som hämtas från din fastighet komposteras i Karby våtkompost i Norrtälje och används sedan som växtnäring till jordbruket.
Sedan 2017 är Karby våtkompost i Norrtälje certifierad för att ta emot latrin. Efter att kärlen tömts på Salmunge i Norrtälje, transporteras all latrin dit för vidare hantering.
Certifieringen SPCR178 innebär att all latrin måste vara spårbar. Det betyder att varje latrinkärl som tas emot på Salmunge kan spåras tillbaka till den som lämnat det. Syftet är att säkerställa att inget felaktigt material, såsom plastsäckar, avfall eller kemikalier, hamnar i komposten.
Latrin från torrtoaletter och slam från avloppsanläggningar är ett kommunalt avfall och ska i första hand tas omhand av kommunen. Om du vill kompostera latrin eller slam på din egen fastighet behöver du ansöka om dispens för eget omhändertagande.
Här kan du läsa mer om torrtoaletter och vad du behöver tänka på vid kompostering av latrin: