Frågor och svar om de nya avfallsföreskrifterna

Här hittar du svar på vanliga frågor om de nya avfallsföreskrifterna

De kommunala avfallsföreskrifterna ska beskriva hur kommunen fullgör sina skyldigheter på avfallsområdet och vilka fastighetsinnehavare som omfattas. Alla kommuner är enligt miljöbalken skyldiga att upprätta en så kallad renhållningsordning, vilket innefattar en avfallsplan och avfallsföreskrifter.

Värmdö kommuns nu gällande föreskrifter trädde i kraft år 2014. Sedan dess lagstiftningen som styr avfallshanteringen uppdaterats och förändrats flera gånger. Samtidigt har kommunen och dess entreprenörer utvecklat arbetet med avfallshanteringen. Sammantaget behöver kommunens avfallsföreskrifter moderniseras för att vara bättre anpassade till dagens lagstiftning och arbetssätt.

Nej. Det nya förslaget till föreskrifter är anpassat till nu gällande, samt känd beslutad lagstiftning.

I korthet kan man säga att avfallsföreskrifterna sätter de grundläggande ramarna för avfallshanteringen i kommunen, medan avfallstaxan innehåller de tjänster som kommunen erbjuder kopplat till avfallshanteringen. De två dokumenten är dock tätt sammankopplade och kompletterar varandra.

Synpunkterna som kommer in sammanställs och värderas. De synpunkterna som kan, och bedöms korrekta och lämpligt att tillmötesgå i föreskrifterna, vävs in. De som inte kan beaktas bemöts med varför de inte medfört en förändring. Det kan till exempel vara sådant som styrs av lagstiftning och där det inte finns utrymme för nämnvärda förändringar.

Vad gäller 14 § är det viktigt att betona att vi från kommunen gärna vill ha en dialog med dig som fastighetsägare så tidigt som möjligt i planeringsskedet av förändringar som påverkar avfallshanteringen på fastigheten, inklusive lösningar för enskilt avlopp. Genom en tidig dialog om de planerade förändringarna kan vi som ansvarig renhållare hjälpa till med att klargöra om förändringarna påverkar möjligheten att hämta avfall från fastigheten. Därigenom kan även kostsamma justeringar eller anpassningar, samt i vissa fall även dyrare avfallshämtning, undvikas.

Huruvida en förändring i avfallsanläggningen påverkar hämtningsmöjligheterna avgörs i huvudsak enklast genom kontakt mellan fastighetsägare och renhållare från fall till fall. Vad som är en förändring i avfallsanläggningen beror även på vilken typ av avfallsanläggning det är fråga om.

Som regel kan dock sägas att rena underhållsinsatser, exempelvis utbyte av en trasig pump i en enskild avloppsanläggning eller lättare renovering eller upprustning av ett befintligt miljörum som inte påverkar miljörummets grundläggande funktion eller utformning, inte är att betrakta som en ombyggnation eller förändring. Däremot kan byte av större komponenter i avfallsanläggningen räknas som ombyggnation. Om fastigheten exempelvis har bottentömmande behållare för sin avfallshantering är det lämpligt att kontakta renhållaren innan behållaren byts ut.

Det är även viktigt att särskilja på den prövning av anläggningen som sker gentemot avfallsföreskrifterna respektive mot miljöbalken för tillståndspliktiga anläggningar, såsom exempelvis enskilda avlopp. Byte av en tillståndsgiven slamavskiljare på samma placering som tidigare, som redan slamtöms utan svårigheter, innebär ingen särskild prövning enligt miljöbalken och något behov av samråd finns inte. En befintlig slamavskiljare som ingår i en större uppgradering av avloppsanläggning kan däremot kräva tillståndsprövning enligt miljöbalken. I tillståndsprövningen ska möjligheten att slamtömma bedömas vilket gör att avfallsföreskrifterna kan aktualiseras. Vidare kan tillståndsprövningen innebära att slamavskiljaren behöver omlokaliseras på fastigheten (med hänsyn till exempelvis närhet till dricksvattentäkter) vilket även det kan innebära ett behov av att samråda med renhållaren. Återigen uppmanar vi dock till att kontakta renhållaren och den tillsynsansvariga nämnden i ett så tidigt skede som möjligt, för att därigenom skapa möjlighet till att gemensamt finna bästa möjliga lösning för fastigheten.

Nej, paragraferna ställer krav på anläggande av nya anläggningar och ska följas för sådana. Om tömning kan utföras utan komplikationer idag innebär dessa paragrafer inte att det tillkommer några nya krav på din befintliga anläggning. Om det däremot är svårt att tömma din anläggning idag, kan paragraferna utgöra riktlinjer för vilka anpassningar som bör göras för att underlätta tömningen. Andra anpassningar som möjliggör en problemfri tömning eller hämtning är dock inte uteslutna, utan kan diskuteras och utarbetas i samarbete mellan fastighetsägare och renhållare.

Avfallsfordon är tunga och ställer höga krav på skicket på vägarna de färdas på fram till tömningsställena. På de adresser där hämtning vid fastighetsgränsen är svår att genomföra är det ofta flera olika komplicerande faktorer som samverkar, varav flera tas upp i paragrafen. Vad gäller halka är det exempelvis stor skillnad i att framföra en personbil med bra vinterdäck och en sop- eller slambil som väger tiotals ton. Farbart med personbil är därmed inte med säkerhet farbart med avfallsfordon.

I Värmdö kommun samarbetar avfallsenheten och våra entreprenörer löpande i arbetet med att säkerställa en god arbetsmiljö för entreprenörernas personal och trafiksäker avfallshämtning för kommunens medborgare. Drift- och arbetsmiljömöten hålls med täta intervall i syfte att identifiera och diskutera lösningar på hämtning vid utmanande adresser. I vissa fall kan dock ingen enkel lösning identifieras, vilket kan föranleda att fastighetsägare behöver lämna sitt avfall på alternativ plats i enlighet med 23 § eller 27 §.

Nej, det bedömer vi inte att de gör. Avgift för dragväg/slangdragning har funnits med i avfallstaxan i flera år, även om det inte är reglerat i dagens avfallsföreskrifter. Motiveringen till tydliggörandet av avståndet 10 meter är dels att ge fastighetsutvecklare, medborgare, tillsynsmyndigheten och stadsplanerande funktioner inom kommunen ett tydligare avstånd att förhålla sig till, samt dels att harmonisera föreskrifterna med avfallstaxan. Paragrafen innebär dock inte ett obligatoriskt krav på maximalt 10 meters dragväg ens vid nybyggnation, och det innebär inte att kommunen kommer att börja kräva att alla befintliga fastigheter där kravet inte uppfylls ska byggas om. Om din avfallshantering och slamtömning fungerar utan anmärkningar idag kan du vara trygg med att den kommer att vara opåverkad av antagandet av de nya föreskrifterna.

Vid större ombyggnationer av en fastighet som innebär att placeringen av avfallsanläggningarna ändå behöver förändras, bör avståndet enligt 28 § uppfyllas när så är möjligt. I övrigt är det viktigt att beakta förutsättningarna som anges i 29 § vid ombyggnationer för att säkerställa en godtagbar arbetsmiljö vid avfallshämtning. Om du är osäker på hur du bäst tillgodoser kraven är du välkommen att kontakta avfallsenheten för att samråda kring olika alternativa lösningar som passar den specifika fastigheten.

En korrekt sortering av avfallet är en förutsättning för att avfallet ska kunna omhändertas och om möjligt återbrukas eller materialåtervinnas. De mottagningsanläggningar som tar emot avfall som samlas in i Värmdö kommun har rätt att neka mottagande av orena fraktioner och klassa om det som restavfall. Detta leder till merkostnader för kommunen som får betala för att exempelvis matavfall eller plast istället klassas om till restavfall. Dessutom tillkommer ofta avgifter för den extra hantering och transporter som därmed ofta krävs. En felaktig sortering riskerar alltså att leda till onödiga merkostnader som behöver bäras av hela avfallstaxekollektivet.

Utöver kostnadsaspekten finns det utifrån ovanstående beskrivning även tydligt negativa effekter för miljön. Ett lass med matavfall med ett för stort innehåll av felaktigt material som istället körs till förbränning genererar både onödiga utsläpp vid förbränningen, samtidigt som det inte kan bearbetas till biogas.

För att summera är syftet med felsorteringsavgiften att knyta felsortering till en konsekvens i syfte att motverka ovan beskrivna negativa konsekvenser i behandlingssteget. Alla som sorterar korrekt får dessutom i slutändan ta del av vinsterna det genererar i form av lägre kostnader för behandlingen av kommunens avfall, vilket i längden bidrar till att hålla nere avfallstaxan.

En verksamhet som bedrivs i samma fastighet som hushåll, exempelvis i en markplanslokal till en bostadsrättsförening eller annan fastighetsägare, kan efter fastighetsägarens godkännande samlokalisera sin avfallshantering till hushållens avfallshantering istället för att lämna avfallet i egna kärl. Det skulle exempelvis kunna röra sig om en frisörsalong, en restaurang, eller ett kontor. En samlokalisering kan enbart ske av avfallsslag/fraktioner som redan samlas in från hushållen i fastigheten.

Mer information om samlokalisering och hur det fungerar praktiskt kommer att publiceras på kommunens hemsida senare under 2025.

Om en fastighetsinnehavare inte själv kan hantera sitt avfallskärl bör denne i ett första steg undersöka möjligheten att få hjälp med detta genom exempelvis hemtjänstinsatser. I det fall att hemtjänstinsatser av någon anledning inte är ett gångbart alternativ ska fastighetsägaren kunna ansöka om dispens från 33 § utifrån medicinska skäl.

Exakt handläggningsprocess för dispensen är vid föreskrifternas utställning ännu inte utarbetad. Målsättningen är dock att processen ska hanteras i likhet med liknande tillståndsansökningar utifrån medicinska skäl, såsom parkeringstillstånd för rörelsehindrad. Mer information kommer att publiceras på kommunens hemsida i god tid innan föreskrifternas ikraftträdande.

Nej, det gör den inte. Enligt nytillkommen lagstiftning från 2025 ska information om eldning av trädgårdsavfall regleras i kommunens avfallsföreskrifter. Motsvarande kravställning finns redan i kommunen och regleras idag av “Lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön”.

Möjligheten finns även i område A, men inte på samma sätt som i område B och C. På fastlandet (område A) kan fastighetsägare som önskar att etablera en gemensam avfallslösning uppnå motsvarande funktion genom en så kallad gemensam uppsamlingsplats. Läs mer under 60 §.

En gemensam uppsamlingsplats kan vara ett effektivt sätt att både reducera trafiken med avfallsfordon i området, samt ofta även att sänka kostnaden för avfallshanteringen.

Detta är grundutbudet, vilket behöver vara harmoniserat inom kommunen för att kunna uppnå en kostnadseffektiv insamling. Möjligheten att bara ställa ut ditt kärl vid behov kvarstår dock. En eventuell möjlighet att beställa extra restavfallskärl för dig som av olika anledningar oundvikligen producerar mer restavfall än vad som ryms i mat- och restavfallskärlet, kommer att utvärderas och kan komma att erbjudas i kommande avfallstaxa.

Gällande matavfallet kan det vara bra att känna till att matavfallets värde som biogasråvara minskar ju längre tid det tar innan det ankommer till rötningsanläggningen. Därför kan du göra miljön en tjänst genom att ställa ut mat- och restavfallskärlet till tömning även om det inte är så fullt att en tömning faktiskt behövs. Sopbilen kommer ändå att passera din fastighet eftersom rutterna måste planeras utifrån antagandet att alla fastighetsägare kommer att ställa ut sitt kärl. Du gör därmed inte miljön en otjänst genom att ställa ut kärlet för tömning innan det är helt fyllt, snarare tvärtom!