Livsmedelsverksamhet

Om du regelbundet hanterar livsmedel i verksamheten räknas den som en livsmedelsverksamhet, och du behöver registrera den hos kommunen. Om du gör ändringar i verksamheten behöver du även anmäla det. För att hjälpa dig att se till att de livsmedel som hanteras i din verksamhet är säkra för dina kunder gör vi regelbundna besök i verksamheten.

Exempel på livsmedelsverksamheter

  • caféer & restauranger
  • butiker & kiosker
  • hemtjänst, särskilda boenden & gruppbostäder
  • skolor och barnomsorg
  • verksamheter som tillverkar, importerar och/eller transporterar livsmedel
  • andra verksamheter som regelbundet säljer eller ger bort livsmedel t.ex. återkommande torghandel

 

Livsmedelsverket erbjuder nu flera så kallade e-utbildningar inom områden som har att göra med livsmedel. Alla är utbildningar är kostnadsfria.

För att kunna använda denna tjänst måste du kunna fastighetsbeteckningen på fastigheten.

Kan du inte fastighetsbeteckningen gå till kommunens Webbkarta Länk till annan webbplats.Klicka på sök i listan ovan kartan och välj adress, skriv in aktuell adress. Fastigheten markeras med en röd prick och fastighetsbeteckningen står i kartan.

Registrera din verksamhet

Du ska registrera verksamheten via kommunens e-tjänst. Notera att du måste ha ett registrerat företag. Du kommer att behöva lämna ditt organisationsnummer längre fram i den här e-tjänsten.

Anmälan om registrering av livsmedels- eller dricksvattenverksamhet, e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Fyll i alla uppgifter du kan. Vid frågor kan du ta kontakt med bygg- och miljöavdelningens livsmedelsinspektörer.

Observera att det inte är möjligt att lämna in kompletteringar via e-tjänsten till ett redan inskickat ärende.

Din verksamhet  räknas som livsmedelsverksamhet om du regelbundet hanterar eller distribuerar livsmedel.

Om du vill driva en livsmedelsverksamhet behöver du registrera den hos kommunen. Kravet på registrering gäller även om du tar över en verksamhet som redan är i drift.

Du behöver registrera din verksamhet senast två veckor innan du har planerat att öppna verksamheten. Innan du påbörjar verksamheten behöver du få bekräftelse från kommunen att din verksamhet är registrerad.

Bygg- och miljöavdelningen kommer att fatta beslut om att registrera din livsmedelsverksamhet i Värmdö kommun.

I samband med anmälan kommer din verksamhet att riskklassas och du kommer att få ett
beslut om kontrollfrekvens per fem år.

Bygg- och miljöavdelningen tar ut en avgift för handläggning av din anmälan enligt fastställd taxa.

Du får starta din livsmedelsverksamhet två veckor efter inkommande anmälan även om du inte fått något beslut från bygg- och miljöavdelningen.

När verksamheten är startad och i gång kommer livsmedelsinspektören att genomföra en inspektion av verksamheten. Bland annat kontrolleras då verksamhetens rutiner och egen-kontrollprogram. Egenkontrollprogrammet ska vara anpassat till verksamhetens art och omfattning.

Efter inspektionen får du en kontrollrapport och ett beslut om avgift för utförd kontroll. Kontrollrapporten sammanfattar det som kontrollerades vid besöket och eventuella brister som noterades.

Bristerna bör åtgärdas snarast.

Egenkontroll innebär att du ska ha en plan för vilka kontroller du själv ska genomföra för att kontrollera att all hantering av livsmedel är säker.

Enligt livsmedelslagstiftningen ansvarar livsmedelsföretagaren för att de livsmedel den producerar är säkra och att konsumenten inte vilseleds. Ett system för egenkontroll ska tas fram och omfatta de rutiner, egna kontroller och uppföljning av verksamheten för att uppfylla livsmedelslagstiftningens krav. Ett system för egenkontroll omfattar grundförutsättningar och
i många fall HACCP-baserade tillvägagångssätt.

Exempel på egenkontrollsområden:

  • Personalens utbildning
  • Personlig hygien
  • Anläggningens lokaler, utrustning och underhåll
  • Rengöring
  • Skadedjursbekämpning
  • Temperaturövervakning
  • Vattenkvalitet
  • Varumottagning
  • Livsmedelsinformation: märkning, redlighet
  • Utbildning
  • Spårbarhet
  • Information
  • Mikrobiologiska och kemiska kriterier

Egenkontrollen ska vara anpassad för den specifika verksamheten och graden av omfattning
är beroende av vilken typ av verksamhet du bedriver. I ditt företag ska all personal känna till företagets egenkontroll och hygienrutiner. Du kan ta hjälp av branschriktlinjer om sådana finns. Du behöver dokumentera hur egenkontrollerna går till, resultaten och eventuella åtgärder.

Läs mer på Livsmedelverkets webbplats

Mer information om vad egenkontrollen ska innehålla och hur den ska utföras hittar du hos Livsmedelsverket på länken nedan:

Lokaler, hygien och företagens egenkontroll Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Viktigt med egenkontroll

Olika arbetsmoment kan kräva att det finns olika arbetsutrymmen för olika varor eller så
kan hanteringen separeras i tid.

Har du en väl fungerande egenkontroll för din verksamhet förbättrar du förutsättningarna att servera/sälja säkra livsmedel. En väl fungerande egenkontroll betyder att ni har kontroll på er verksamhet och att inspektörerna inte behöver kontrollera er så ofta.

Kontrollwiki (livsmedelsverket.se)

J - Grundförutsättningar, hygien Länk till annan webbplats.

Livsmedelsverksamheten ska uppfylla gällande krav för att minska risk för människors hälsa. Lokalen ska vara utformad så att den kan rengöras. I din lokal måste du också kunna rengöra och förvara utrustning. Lokalen ska också vara säker ur skadedjurssynpunkt.

Som livsmedelsföretagare är det mycket viktigt att ha kunskap om smittämnen, smittvägar, personlig hygien och allergener, ämnen som kan ge allergiska reaktioner. En vanlig orsak till matförgiftning är otillräckliga kunskaper om livsmedelshygien. Det är du som livsmedels-företagare som har ansvar för att du och eventuell personal har rätt kunskap. Det finns inga krav på speciell utbildning.

Det ska finnas rutiner för personlig hygien, så att maten inte smittas av de som hanterar den. Det kan handla om både bakterier, virus och allergener.

Om du har sjukdom eller symtom som ger illamående, kräkningar, diarré, hosta, ont i halsen, förkylning eller om du har sår, finns det risk att du överför smitta till livsmedel.

Tänk på att man kan sprida smitta utan att själv visa symtom. Om du har sår ska du täcka
dem med plåster. Sår på händer ska ha vattentåligt plåster och du bör använda skydds-handskar.

Att tvätta händerna är bland det mest grundläggande inom hygien. Genom att effektivt tvätta händerna vid behov undviker man att farliga bakterier sprids till maten. Av samma skäl är det viktigt att ha rena och funktionella arbetskläder.

Lokaler, inredning och utrustning måste vara utformade så att det är möjligt att hålla rent. Lagstiftningen ger ingen detaljinformation om hur lokaler och utrustning ska vara utformade. Du ansvarar själv för att lokalerna i din verksamhet är lämpligt utformade och fungerar.

Några tips för lokaler

Lätt att rengöra

Det ska vara lätt att rengöra lokalen. Lokal och utrustning ska vara utformade så att smuts
och matrester inte samlas. Man ska kunna komma åt att rengöra alla utrymmen. Material
som kommer i kontakt med livsmedlen ska vara utformade så att de kan rengöras. I din lokal måste du också kunna rengöra och förvara utrustning. Lokalen ska också vara säker ur skadedjurssynpunkt.

Flöde

Tänk på att utforma lokalen så att du undviker ”korsande flöden”. Det som är rent ska inte komma i kontakt med det som är smutsigt. Kunder ska inte gå genom utrymmen där mat-
varor bereds.

Det ska finnas personaltoalett med handfat och den får inte ligga i direkt anslutning till beredningen.

Förvaring

Tänk på att det ska finnas tillräckligt med förvaringsutrymme för livsmedel och utrustning. Förvaring direkt på golvet hindrar rengöring och är därför inte lämpligt. Livsmedel, exempel-
vis råvaror och tillredda livsmedel, behöver ofta hållas åtskilda för att undvika förorening.
Tänk också på om det kan finnas ämnen som kan ge allergi. Städutrustningen behöver också
ett separat utrymme för att undvika förorening. Självklart behöver sopor ha en egen behållare/utrymme.

Disk och rengöring

Smuts och matrester ger bakterier möjlighet att växa till. Genom noggrann rengöring förhindrar man bakterietillväxt och därmed minskar risken för att kunder ska bli sjuka
av maten. Det är viktigt att hålla isär ren och smutsig hantering.

Smutsig disk bör till exempel ha egna avställningsytor, för att inte smutsa ner rena redskap.

Livsmedelslokaler

Skadedjur ska hållas borta

Gnagare, insekter och fåglar räknas som skadedjur. De kan föra med sig sjukdomar och
förstöra livsmedel och utrustning. Du ska därför ha tänkt igenom hur du ska förebygga
och bekämpa skadedjur. Lokalen ska vara utformad så att skadedjur hålls borta.
Andra bra sätt att förebygga skadedjur är att ha god avfallshantering.

Tamdjur

”Får kunden ta med hund eller annat sällskapsdjur in på caféet?”

Det är upp till caféägaren om man får ta med in djur i serveringsdelen av caféet.
Lagstiftningen säger däremot att tamdjur inte får vistas i utrymme där livsmedel förvaras, bereds eller tillagas.

Det är ditt ansvar att livsmedlen förvaras vid rätt temperatur.

Det är viktigt att hålla ”kylkedjan”, det vill säga att kylvaror håller kyltemperatur tills de
används. Det säkraste sättet att tina fryst mat är att tina upp den i kylen.

Tillagad mat som ska kylas ner ska kylas så fort som möjligt. Mjölk som ska stå framme
för gäster kan till exempel ställas på en kylplatta.

Känsliga livsmedel

Vissa livsmedel är känsligare än andra. Räkor, ägg och skinka är exempel på känsliga livs-
medel som sjukdomsframkallande bakterier kan växa på om varorna inte förvaras kallt.
Om de till exempel finns på smörgåsar eller i en sallad måste dessa hållas kylda tills de
ska serveras.

Kylvaror

  • Ställ in i kylskåp direkt vid leverans
  • Låt inte stå framme i rumstemperatur
  • Kontrollera kylskåpstemperaturen regelbundet

Om du inte använder kommunalt dricksvatten, utan tar vatten från egen/enskild vattentäkt,
ska du meddela den lokala kontrollmyndigheten detta när du registrerar din verksamhet.

OBS! Tänk på att även is måste uppfylla kraven för dricksvatten!

Märkning är viktig för att man ska veta vad man köper. Huvudregeln är att alla
färdigförpackade livsmedel ska märkas. Livsmedel som förpackas på försäljningsstället
på konsumentens begäran, eller är färdigförpackade för direkt försäljning, anses däremot
inte vara färdigförpackade livsmedel. För sådana livsmedel får obligatorisk livsmedels-information lämnas antingen skriftligt eller muntligt.

OBS! Tänk på att livsmedelsinformationen omfattar både text, bilder och övrig dekor
i direkt anslutning till försäljningen,
till exempel på skyltar och hyllkanter.

För alla livsmedelsföretag ställs krav på spårbarhet. Reglerna kräver att du snabbt ska kunna tala om var du köpt eller fått dina varor. Spar därför kvitton och fraktsedlar. Du måste kunna ta fram uppgifter om leverantören. Det som bör dokumenteras är leverantörens namn och adress, vad som har köpts in, när och hur mycket. Det innebär exempelvis att man kan spara kvitton och eventuella fraktsedlar på de livsmedel man köper.

Om du misstänker att ett livsmedel som du har serverat inte är säkert, måste du informera dina leverantörer och kontrollmyndigheten om detta. Om man måste återkalla ett livsmedel kan man, tack vare spårbarheten, hitta eventuella källor och spridning.

Allergener är naturliga ämnen som kan förekomma i livsmedel. Allergenerna, oftast proteiner, kan ge allvarliga reaktioner hos dem som är allergiska mot ämnena.

Ibland kan det räcka med mycket små mängder för att en allergisk person ska bli mycket sjuk. De livsmedel som innehåller kända allergener ska vara märkta med detta.

Om du säljer livsmedel som inte är färdigförpackade måste du alltid informera kunden,
skriftligt eller muntligt, om vilka kända allergener som ingår. Läs mer i broschyren
”Information om livsmedel som inte är färdigförpackade”. Ibland kan allergener finnas i livsmedel genom förorening eller annat. Det är viktigt att du som livsmedelsföretagare undanröjer risken för att dina produkter blir förorenade med allergener i produktions-
kedjan.

För att hjälpa dig att se till att de livsmedel du hanterar i verksamheten är säkra att äta, och att verksamheten uppfyller lagkraven gör handläggare från kommunen regelbundet platsbesök hos dig. Vid olika platsbesök tittar vi på olika delar av verksamheten. Läs mer om olika slags platsbesök på sidan Tillsyn av livsmedelsverksamhet.

Hur ofta vi besöker din verksamhet beror på vilken typ av livsmedel du hanterar, och i viken omfattning. När vi bedömer hur ofta vi behöver besöka dig tar vi också hänsyn till vilken kunskap om livsmedelshantering som finns i verksamheten.

Platsbesöken gör vi för att hjälpa dig att se till att livsmedelshanteringen i din verksamhet är säker, och att din egenkontroll fungerar bra. Vid olika typer av platsbesök undersöker vi olika delar av verksamheten. Vi kan ta prover av livsmedel, eller undersöka till exempel:

  • att utrustningen i verksamheten garanterar säker livsmedelshantering
  • att kyl- och frysrum håller godkänd temperatur
  • att verksamheten har god hygien

Om vi hittar något som innebär en risk för livsmedelssäkerheten kommer vi överens med dig om hur du ska visa att du har åtgärdat bristen.

Hur ofta vi kontrollerar en verksamhet beror på vilken risk som förknippas med verksamheten. Alla livsmedelsverksamheter placeras i en riskklass. Placeringen i respektive riskklass avgörs av typ av verksamhet, livsmedel, produktionsstorlek samt huruvida målgruppen består av känsliga konsumentgrupper eller inte, exempelvis äldre och barn. Högre riskklass ger mer kontrolltid. Ytterligare tidstillägg fås om ens verksamhet ex. utformar märkning och förpackar livsmedel.

Livsmedelsverksamheten har möjlighet att påverka antal kontroller. Om verksamheten under
de senaste två kontrollerna visar sig ha en bra egenkontroll och inga avvikelser kan antalet kontroller sänkas till nästkommande år. Verksamheter som inte uppfyller lagstiftningens krav kan i stället få ökat antal kontroller.

När det krävs extra kontrollbesök på grund av återkommande eller allvarliga brister i verk-samheten har kommunen rätt att ta extra betalt för nedlagd tid. Den extra betalningen tas
ut som timavgift enligt gällande taxa. Det lönar sig därför att följa livsmedelslagstiftningen.

Vid kontrollerna använder vi en checklista där aktuella lagstiftningsområden och medföljande kontrollpunkter står med.

Användandet av checklistan säkerställer att alla livsmedelsinspektörer gör likvärdiga bedömningar.

Vid kontrollen görs en bedömning om det finns brister som rör livsmedelshantering och förhållanden i lokalen. Om avvikelser konstateras i samband med kontrollen kan en uppföljande kontroll göras för att se till att bristerna åtgärdas. Vid återbesöket kan en timavgift tas ut. Olika sanktioner blir aktuella såsom föreläggande med vite eller förbud om bristerna inte åtgärdas.

Du kan läsa mer på Livsmedelsverkets hemsida:

Livsmedelsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du kan även kontakta bygg- och miljöavdelningen vid frågor och funderingar.

Telefon 08-570 470 00 eller miljo-bygg@varmdo.se

Alla som hanterar och/eller säljer livsmedel ska uppfylla kraven på säkra livsmedel, även om verksamheten inte uppfyller kriterierna för krav på registrering.

Det är viktigt att anpassa sortiment och hantering utifrån den plats och utrustning som är tillgänglig under evenemanget, marknaden eller liknande. Se till att all utrustning är på plats är rengjord samt att den fungerar, innan livsmedel packas upp och hanteras.

Vid hantering av oförpackade livsmedel ska det finnas varmt och kallt vatten, flytande tvål
och pappershanddukar. Detta gäller inte vid hantering av endast förpackade livsmedel eller
där ingen beröring av livsmedel sker, exempelvis försäljning av godisremmar som tas med handskar eller plastpåse.

Håll koll på alla temperaturer. Se till att varm mat hålls varm och kall mat hålls kall!

Alla råvaror bör vara pannfärdiga och färdigskurna och endast tillagning och/eller montering
får ske på plats. Om styckning eller strimling av livsmedel förekommer ställs oftast högre krav
på lokal och utrustning.

Vattnet som används till matlagning och dryck ska tas från en kontrollerad dricksvatten-anläggning. Dunkar och tankar ska hållas rena, skyddas från solljus och vattnet bör bytas regelbundet.

Förpackade livsmedel ska vara märkta, men det gäller inte livsmedel för omedelbar förtäring,
till exempel smörgåsar.

Vid hantering av oförpackade livsmedel ska personalen ha tillgång till toalett som inte används av allmänheten.

Rena och lämpliga skyddskläder ska användas.

Välkommen att kontakta bygg- och miljöavdelningen vid frågor och funderingar.

Telefon 08-570 470 00 eller miljo-bygg@varmdo.se

Om du vill starta en ny livsmedelsverksamhet behöver du känna till de krav och skyldigheter som gäller. För att starta en foodtruck behöver du tänka på nedan saker. Detta gäller även för dig som tar över en redan befintlig livsmedelsverksamhet, det vill säga vid ägarbyte.

Uppställningsplats

  • Vill du ställa upp din foodtruck på privat mark behöver du ha markägarens
    tillstånd.
  • Vill du ställa upp din foodtruck på offentlig mark kan du kontakta mark- och exploateringsavdelningen, MEX, i Värmdö kommun för att höra var det finns
    lämpliga platser tillgängliga.

Polistillstånd

För uppställning på offentlig mark krävs det ett polistillstånd. Kontakta därför
gärna mark- och exploateringsavdelningen, MEX, i Värmdö kommun innan du söker polistillstånd för att slippa betala för en ansökan som sedan nekas. Läs gärna mer här:

Använda kommunens mark Öppnas i nytt fönster.

Registrering

När du fått besked om uppställningsplats behöver du registrera din livsmedelsverksamhet
till Värmdö kommun. Ansökan behöver göras senast två veckor innan du planerar att starta.
Om registreringsbeslutet inte har kommit till dig inom två veckor från det att vi har mottagit din registreringsblankett, får du öppna verksamheten. För säkerhets skull bör du ringa och prata med bygg- och miljöavdelningens livsmedelsinspektörer.

Om du gör förändringar i verksamheten, till exempel om du byter lokal, utökar produktionen, börjar hantera mer riskfyllda livsmedel eller om verksamheten byter ägare, ska du anmäla även det. Du behöver också anmäla om du avvecklar din verksamhet.

Om du har en e-legitimation kan du registrera och anmäla förändringar i din verksamhet i vår e-tjänst. Annars kan du fylla i och lämna in din anmälan via blankett.

Om du har tänkt upphöra eller byta ägare på din verksamhet behöver du informera bygg- och miljöavdelningen om det så snart som möjligt. En årsavgift tas ut även om du bedriver livsmedelsverksamhet delar av ett år eller om du inte avregistrerar sin verksamhet innan årsskiftet. Du behöver därför meddela oss senast innan årsskiftet för att inte behöva betala årlig avgift för nästkommande år.

Du kan registrera, ändra och avregistrera din livsmedelsverksamhet via e-tjänsterna nedan:

E-tjänst för ändring av livsmedelsverksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

E-tjänst för avregistrering av livsmedelsverksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunen tar ut en avgift för handläggning och tillsyn av verksamheten. På länken Taxor och avgifter kan du läsa mer om kommunens avgifter.

Taxor och avgifter 2024 , 1.7 MB, öppnas i nytt fönster.

 

Ny riskklassningsmodell och efterhandsdebitering införda 2024

Relaterad information:

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta bygg- och miljöavdelningen vid frågor och funderingar.

Telefon 08-570 470 00 eller miljo-bygg@varmdo.se