Lokaler där allmänheten eller många vistas

De som svarar för byggnader, lokaler och anläggningar som varken är tillstånds- eller anmälningspliktiga enligt miljöbalken eller förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har också att följa miljöbalken och dess tillhörande regler gällande egenkontroll.

Verksamheter som ska anmälas

För anmälningspliktiga verksamheter enligt 38 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd eller 10 § Strålsäkerhetshetsmyndighetens föreskrift (SSMFS 2012:5) om solarier och artificiella solarieanläggningar använd lämplig e-tjänst.

Tänk på att verksamhet som omfattas av lagen (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar också måste anmälas. Denna anmälan ska lämnas in till Inspektionen för vård och omsorg.

Och kom ihåg att när det gäller kirurgiska ingrepp får dessa endast utföras av legitimerad läkare eller tandläkare med bevisad specialistkompetens och för injektionsbehandlingar får dessa utföras endast av legitimerad läkare, tandläkare eller sjuksköterska.

Däremot ”injektionsbehandlingar” som tatuering, ska dock anmälas till kommunen enligt 38 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.

Läs mer här om skolor och förskolor. Öppnas i nytt fönster.

Exempel på sådana är flerbostadshus. Vad som du som hyresvärd eller brf-styrelse närmare behöver beakta, se god vägledning från våra kollegor på miljöförvaltningen i Stockholm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Andra exempel är tillfälliga boenden som hotell och andra tillfälliga liknande boenden, omsorgsboenden som till exempel grupp- och äldreboenden, strandbad, idrotts- och campinganläggningar eller liknande byggnader, lokaler och anläggningar som används av många människor. Icke att förglömma även lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds kropps- och skönhetsvård som inte är anmälningspliktig.

För ovan nämnda verksamheter är det viktigt att ha en god egenkontroll

Till exempel vad gäller städning, hygien, smittskydd, ventilation, hanteringen av kemiska produkter, oljud, fukt och mögel. Dessa är exempel på faktorer som påverkar hur vi upplever och mår i den inte sällan inomhusmiljö det är frågan om för dessa verksamheter.

För att kunna ha denna goda egenkontroll behövs ett eget engagemang, intresse och driv.
På så sätt går det att förebygga att det uppkommer olika problem och olägenheter för de som vistas i byggnaden eller på anläggningen.

Egenkontroll är verksamhetens eget verktyg för att förebygga negativ påverkan från verksamheten på personer som vistas i lokalen eller på anläggningen och för omgivningen
(till exempel grannar). Det är den som ansvarar för verksamheten som även har ansvaret för att egenkontrollen fungerar.

Verksamheten måste själv arbeta fram vilka rutiner som den behöver för att fortlöpande kunna kontrollera att utrustning och mycket annat hålls i gott skick, så att olägenheter för människors hälsa och i miljön inte uppkommer.

Detsamma gäller att verksamheten fortlöpande och systematiskt behöver undersöka och bedöma riskerna med verksamheten från hälso- och miljösynpunkt. Att dokumentera resultatet av undersökningar och bedömningar underlättar arbetet med egenkontrollen.

Till sin hjälp finns ibland allmänna råd från Folkhälsomyndigheten inom vissa områden som också förtydligar vad egenkontrollen behöver innehålla och uppnå. De allmänna råden finns att hämta på Folkhälsomyndighetens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Därutöver är det viktigt att ha de allmänna hänsynsregler som anges i 2 kapitlet i miljöbalken används som utgångspunkt i detta arbete.

Kunskap inom verksamheten är en sådan allmän hänsynsregel och är en väsentlig grund för att egenkontrollen ska fungera. Kunskap handlar inte alltid om den kunskap som verksamheten redan har. Det kan också handla om att veta när verksamhetens egen kunskap inte är tillräcklig. I sådana fall behöver kunskapen hämtas från annat håll, till exempel från utom-
stående experter och då försöka tillgodogöra sig den kunskapen och använda sig av den för att stå bättre rustad framöver.

Egenkontrollen ska alltså långt ifrån bara ta hand om faktiska problem som uppstår. Dess syfte är framför allt att förebygga att problem uppstår.

Dokumentation av sin egenkontroll är grundläggande för att uppnå ett bra resultat. För en verksamhet som inte är anmälningspliktig finns inget krav enligt miljöbalken att egenkontrollen med automatik ska vara dokumenterad. Däremot kan tillsynsmyndigheten ställa krav på detta i det enskilda fallet. Bygg- och miljöavdelningen, som är den lokala tillsynsmyndigheten i Värmdö kommuns förlängda arm, rekommenderar ändå att verksamheten dokumenterar sin egenkontroll och sina enskilda rutiner.

Inte minst är detta viktigt för att arbetet med egenkontrollen ska kunna överföras lätt till en eventuell nya personer i verksamheten och då utan kunskapstapp. Dessutom blir det lättare för verksamheten att följa upp och förbättra egenkontrollen ytterligare varje år samt visa allt bra som verksamheten säkert gör. Hur egenkontrollen med sin dokumentation läggs upp bestämmer verksamheten själv så länge den uppfyller syftet och de regler och riktlinjer som finns inom området. De regler och riktlinjer som finns beskriver endast i förekommande fall vad som behöver uppfyllas men sällan hur.

Om och när varje rutin besvarar frågorna vad, när, var, hur, av vem och varför, så är förutsättningarna goda att varje enskild rutin blir matnyttig och ger en god vägledning i praktiken till berörda i verksamheten.

Kommunens handläggare besöker verksamheter som bedrivs i lokaler där många vistas eller där allmänheten har tillträde.

Det gör vi för att medverka till att den som är ansvarig för lokalen ska ha bättre förutsättningar att kunna erbjuda en bra lokal för dig att vistas i (med utgångspunkt i miljöbalken).

Handläggare på andra enheter medverkar också till att det är en lokal som är tillgänglig för personer med olika funktionshinder, enligt bland annat plan- och bygglagen.

Kommunen tar ut en avgift för handläggning av anmälan och tillsyn av verksamheten. I dokumentet Taxor och avgifter kan du kan läsa mer om kommunens avgifter (se nedan).

Relaterad information