Upphandling och inköp

Vill du som företagare bidra till att utveckla Värmdö? Bli leverantör till kommunen!

Det finns olika sätt att bli leverantör till kommunen. Det vanligaste är att lämna anbud när kommunen upphandlar varor eller tjänster. Då tecknar kommunen avtal med en eller flera leverantörer och förbinder sig att köpa de aktuella varorna eller tjänsterna hos dessa leverantörer.

Inom vård och omsorg har kommunen kundvalssystem för vissa insatser. Det innebär att den som ska använda tjänsten väljer bland de utförare som är godkända av kommunen.

Det fria skolvalet innebär att även privata aktörer kan anordna barnomsorg och utbildning för Värmdös barn, ungdomar och vuxna.

Alla våra pågående upphandlingar publiceras i tjänsten e-Avrop. Där hittar du information om vad som ska upphandlas och vilka krav vi ställer på leverantören. I e-Avrop hittar du också alla kommunens gällande avtal.

Så här lämnar du anbud

Anbudet lämnar du in elektroniskt via e-Avrop. För att kunna lämna anbud behöver du registrera dig på e-Avrop. För dig som är leverantör kostar det ingenting att använda systemet.

När du har registrerat dig kan du lägga till en bevakning för att få ett meddelande när kommunen annonserar en ny upphandling. Om du vill ställa frågor om en upphandling eller lämna anbud gör du det via e-Avrop. Svar och information från kommunen kommer att skickas till den e-postadress du har registrerats.

Kontrollera att du har fått med alla uppgifter som begärs innan du lämnar in ditt anbud. Kommunen har mycket små möjligheter att tillåta komplettering av anbud efter anbudstidens slut, och har ingen skyldighet att begära kompletteringar eller förtydliganden.

Intresseanmälan direktupphandling

När Värmdö Kommun köper in varor eller tjänster understigande ett visst belopp, har kommunen i vissa fall möjlighet att göra det genom en s.k. direktupphandling.

Du som företagare kan genom att fylla i formuläret på ett enkelt sätt anmäla ert intresse så finns möjlighet att ni blir kontaktade när vi gör en direktupphandling inom ert område.

Inom särskilt boende och daglig verksamhet enligt LSS samt kolloverksamhet enligt LSS har den som beviljats insatsen rätt att själv välja vem som ska utföra tjänsten. Här hittar du information om vilka regler som gäller för de olika tjänsterna.

Riktlinjer och information som gäller alla utförare av vård och omsorg

Regler för att anordna barnomsorg och utbildning för barn och elever skiljer sig från de regler som gäller för vuxenutbildningsområdet. Läs mer om vad som gäller inom respektive område:

Här hittar du information om vilka regler som gäller för att ansöka om att bli utförare av Familjerådgivning.

Vill du att vi skickar information till dig när kommunen har mark att arrendera ut, eller när mark ska försäljas för näringsverksamhet? I fall kan du fylla i bifogat formulär.

PEPPOL-ID: 0007: 2120000035

Organisationsnummer: 212000-0035

VAT-nr/ Momsnummer: SE212000003501

Referens är obligatoriskt att ange på fakturan

Fakturaadress:

Värmdö kommun
INX9143-001
831 90 Östersund

Elektroniska fakturor

Sedan 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med e-faktura.

Om du/ni kan e-fakturera redan idag

Värmdö kommun kan ta emot fakturor via nätverket PEPPOL. I så fall behöver ni ansluta er via ett företag som stödjer er e-fakturering via PEPPOL.

Stäm av med er leverantör av ekonomisystem eller faktureringssystem om de kan sända via PEPPOL-nätverket.

Värmdö kommuns PEPPOL-ID är 0007:2120000035. De format som Värmdö kommun kan ta emot i PEPPOL-nätverket är PEPPOL och Svefaktura.

Om du/ni inte e-fakturerar idag

Om ni inte har ett affärssystem, använd vår fakturaportal.


Adress för eventuella sekretessfakturor enligt avtal:

Värmdö kommun
Ekonomiavdelningen
134 81 Gustavsberg

 

Vill du kontakta Upphandlingsenheten på Värmdö kommun använd någon av följande vägar:

Telefon
08-570 470 00

Funktionsbrevlåda upphandling
upphandling@varmdo.se

Funktionsbrevlåda e-handel
proceedo@varmdo.se

Upphandlingschef - Peter Forsberg
peter.forsberg@varmdo.se