För biståndshandläggare i andra kommuner
För att på bästa sätt kunna tillgodose omsorgsbehovet för de personer som tillfälligt vistas i Värmdö kommun behövs planering och samverkan mellan bosättningskommun och vistelsekommun.
Viktigt att tänka på!
- Bosättningskommunens beslutade insatser måste vara anpassade till förutsättningarna i bostaden för den tillfälliga vistelsen.
- Beställning från bosättningskommunens verksamhetssystem ska bifogas via vår e-tjänst: Beställning av tillfällig vistelse (varmdo.se) Länk till annan webbplats.
- Beställning skall inkomma 14 dagar innan insatserna ska påbörjas.
- Bosättningskommunens primärvård ansvarar för att beställa hälso- och sjukvårdsinsatser samt hjälpmedel/hemrehabilitering under den tillfälliga vistelsen.
- Beroende på vilka beviljade insatser den enskilde har så kan den enskilde behöva lämna ut flera nycklar till hemtjänstutföraren/hemtjänstutförarna.
- Bosättningskommunen informerar den enskilde som har blivit beviljad ett trygghetslarm om att larmet måste lämnas tillbaka till hemtjänstutförare när den tillfälliga vistelsen är avslutad.
- Bosättningskommunen är skyldig att rapportera beslut som inte går att verkställa till IVO.
- Den utförda tiden hos brukaren kommer redovisas på fakturan och det eventuella underlag som skickas med den, fakturan kommer månaden efter slutförda insatser.
Hemtjänst på öar
- Då förutsättningarna är annorlunda när det gäller att utföra hemtjänst på öar utan fast vägförbindelse vill vi att ni kontaktar Djurö hemtjänst för att samråda innan ni skickar beställning: Djurö hemtjänst - Värmdö kommun (varmdo.se) Länk till annan webbplats.
- Det är inte möjligt att ha nattillsyn på en ö.
- Ska en person ha trygghetslarm på en ö så ska det finnas en ringkedja på tre personer som alltid kan svara på ett larm, hemtjänsten åker inte på larm på öar.
- Tillkommande kostnader utöver verkställigheten, exempelvis för eventuella båttaxiresor, faktureras bosättningskommunen.
Från och med 2023 skickas beställning om tillfällig vistelse i Värmdö kommun via vår e-tjänst.
Kontaktinformation
Om du har frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta en avgiftshandläggare på Värmdö kommun.
Telefonnummer: 08 570 470 00
E-post: bistand.admin@varmdo.se