Trygghetslarm
Ett trygghetslarm är till för dig som vill känna extra trygghet i hemmet och kunna påkalla hjälp vid oförutsedda händelser - dygnet runt.
Med ett trygghetslarm kan du påkalla hjälp om något händer, vid exempelvis fallolyckor eller sjukdom. Vid livshotande tillstånd ringer du i första hand larmnumret 112. Behöver du sjukvårdsupplysning ska du ringa vårdguiden på telefonnummer 1177.
Larmet bär du i ett band runt handleden eller halsen. Larmet fungerar i din bostad dygnet runt. När du trycker på larmknappen går larmet till en larmcentral som kontaktar hemtjänsten. Personalen åker hem till dig för att se vad som hänt, tiden kan påverkas beroende på hur många som larmar samtidigt och vart du bor inom kommunen.
Avgiften för ett trygghetslarm är 263 kronor per påbörjad månad.
Ansökan om trygghetslarm
Du ansöker om trygghetslarm via en biståndshandläggare hos Värmdö kommun.
För kontakt med biståndshandläggare, ta kontakt med kommunens servicecenter.
Du som är 21 år eller äldre, bosatt och folkbokförd i Värmdö kommun kan även ansöka digitalt via vår e-tjänst. Observera att den person som ansökan avser måste logga in i e-tjänsten med bank-id.
Ansökan om trygghetslarm Länk till annan webbplats.
Installation av larm och nyckelfrittlås
För att larmet ska kunna installeras behöver du lämna ifrån dig två uppsättningar nycklar till hemtjänsten. Det kommer även att installeras ett nyckelfrittlås på din dörr, utan extra kostnad så att personalen kan komma in vid behov utan att du behöver öppna.