Årskurs 6-9
För att skapa förutsättningar till inkludering och goda relationer vid övergången mellan åk 6 till 7 följer lärarna med eleverna upp till högstadiet redan i åk 6 och genomför första året där tillsammans med eleverna. Detta underlättar i arbetet med rutiner kring exempelvis lokaler, matsal och relationer till andra elever och personal.
Varje arbetslag har en socialpedagog vars uppgift tillsammans med arbetslaget är öka vuxennärvaron ute i korridorer och skåphallar samt på lektioner. Socialpedagogerna är också med på lektioner som en extra pedagog.
Ett tätt samarbete mellan kollegorna i arbetslaget gör att vi kan arbeta fram en gemensam struktur på våra lektioner. Det möjliggör också till samarbeten mellan ämnen och temaarbeten som hjälper eleverna både i att utveckla kunskaper men också i att utveckla sin sociala kompetens. Vi har exempelvis under tidigare år arbetat med olika ämnesövergripande projekt med externa aktörer där eleverna arbetat med olika konstformer, haft författarbesök eller arbetat med drama som metod.
Vi arbetar gemensamt med att skapa tydliga lektioner med mål för varje lektion och vecka. Varje lektion följer en struktur som är gemensam och lätt att följa. Eleverna och pedagogerna jobbar även med digitala hjälpmedel och läromedel.
Dela:
Senast publicerad: