Till kommunens startsida
Gustavsbergs gymnasium
Talande webbLyssna

Denna artikel publicerades ursprungligen i Vårt värmdö nummer 3 2019

Lärare och elev arbetar koncentrerat

Digital undervisning i skärgårdsidyll

Framtiden ser ljus ut för Runmarö skola som är en del av Värmdö Skärgårds skola. Elevantalet har ökat de senaste åren och med åtta barn i förskolan tycks återväxten tryggad. Eleverna gillar lugnet och familjekänslan. Tack vare avancerad data teknik kan de också få undervisningav behöriga lärare i alla ämnen.

Röd och grann som ett enklare träslott från 50-talet ligger Runmarö skärgårdsskola mitt i byn, intill kapellet och kyrkogården, och nära den gamla skolan som nu är hem bygdsgård och gympasal för eleverna. Innan läraren för klass F-5 – Anna-Carin Kajander – cyklade till skolan i morse, gick hon ut i hönshuset och hämtade nyvärpta ägg till frukost. Daggen låg över ängarna och luften var klar.

– Ja sådana här morgnar känner man skärgårdsromantiken, säger Anna-Carin som lockades att flytta ut till ön i somras sen hon träffat sin Lasse, Runmaröbo sen tio år.

Efter sjutton år i Franska skolan och fyra som lärare på Skolakuten, är Anna-Carin ett fynd för en liten ö-skola, när bristen på behöriga lärare blir allt mer akut i hela landet. Här ställdes hon inför en ny utmaning: att undervisa i en åldersblandad klass. Nio barn mellan sju och tio år sitter böjda över sina skrivböcker i svenska. Åtta elever i 4–5:an ingår också i gruppen men har idag matte med de äldre barnen på övervåningen. – Lärorikt och väldigt roligt, säger Anna-Carin om att undervisa i en åldersblandad klass. Även om alla får i uppgift att leta fakta om spindlar till exempel, hittar en ”etta” och en ”femma” olika saker och redovisar mer eller mindre detaljerat. – Var och en kan lära sig i sin egen takt och barnen lär sig också av varandra. I ett hörn av klassrummet står en äggkläckningsmaskin. Äggen kommer från Anna-Carins och hennes sambos hönshus. Så fungerar det på ön, liv och arbete blir ett.

– Man ska lysa på dem, och vagga äggen, så här, säger Iris, en av eleverna och kupar händerna. Nu väntar alla spänt på kläckningen.

Elever från många öar

Lugn råder även på övervåningen där den äldre gruppen har matte med Anita Blikowska Elonen. Hon är lärare i hemkunskap på Djurö men när matteläraren blev sjuk fick Anita ta Waxholmsbåten till Runmarö.

– Vi försöker ha vikarier som redan känner barnen, det skapar trygghet, säger Anita.

Några elever får åka taxibåt från Sandhamn och öarna runt Nämdö, eftersom skolorna där är vilande – barnen är för få. En av dem är Manne, 14, som åkt från Uvön utanför Nämdö. Med The Clash i lurarna jobbar han koncentrerat i åttans mattebok. Vid samma bord sitter Alice, 13, som tillhör den grupp som alla öbor hoppas på – de som yttar ut. I februari lämnade hon och hennes föräldrar Södermalm. Där gick Alice i en lite stökig klass med 23 jämnåriga, här är hon den enda ”sjuan”.

– Mysigt för att det är så litet. Det är lugnt i skolan, vi tar hand om varandra och umgås med alla åldrar, säger Alice som varit mycket på ön innan hon flyttade hit eftersom en moster bor här. Två dagar i veckan får Alice och alla andra elever från sexan och uppåt åka till Djurö skola där de går i klasser med jämnåriga. Där finns de speciella salar som krävs i ämnen som NO, slöjd, bild musik, idrott och hemkunskap. Samtidigt får de vänja sig vid en större skola – Runmarö har 22 elever, Djurö 340.

Klockan är elva – dags för lunch som serveras i huset intill där Sandra Dertell lagar den uppskattade skolmaten. Hon är utbildad kock, men är också de äldre barnens mentor och även handledare när barnen ska ”fjärra” från datasalen med lärare som sitter på Svartsö och Möja. Fjärrtekniken gör att även elever i en liten ö-skola kan få undervisning av behöriga lärare i alla ämnen.

– Det fungerar bättre än väntat, tycker Sandra som lyfter fram era faktorer för att det blivit lyckat. Utrustningen har bra ljud och bild och lärarna är jätteduktiga och anpassar undervisningen efter
fjärrandet. Barnen har också självkänsla nog att våga fråga när de inte förstår.

– Sen trä ar de också sina fjärrlärare fysiskt en dag i veckan, det är en förutsättning för att det ska fungera så här bra.

Även fritidsledaren Annki Markiewicz har era roller, hon är idrottslärare och har också lett ett projekt om elevernas närmiljö. Resultatet pryder väggen i ett av fritidsrummen: En stor karta över Runmarö med glada teckningar av barnens hem och familjer, fakta om djur på ön och intervjuer
med lokala pro ler som ”Lotta i bageriet” och ”Calle i lanthandeln”.

– En 84-årig kvinna som växt upp här, hade mycket att berätta om krigsårens ransoneringar och hur annorlunda livet på ön var förr. Väldigt spännande, tyckte barnen.

I augusti invigde rektor Lena Möllersten den nya skolgården som barnen varit med om att utforma. Mest poppis är kompisgungan.

– Här har vi också klassrummet utanför dörren – hela den fantastiska skärgårdsnaturen, det vill vi utnyttja, säger Lena om skolans skärgårdsprofil som kommer att vässas ännu mer.

0 kommentarer har registrerats
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar