Godkänn, ändra eller säg upp plats

Nedan hittar du som vårdnadshavare information om hur du går tillväga för att besvara platserbjudande eller säga upp plats på förskola och fritidshem.

Besvara platserbjudande

När förskolorna har plats att erbjuda kommer vårdnadshavare att få ett erbjudande via mejl och/eller SMS att ta ställning till.  För att se och bevara erbjudandet ska du logga in i e-tjänsten via länken nedan. Välj fliken med barnets namn så kommer du till erbjudandet.

Har du glömt vilka alternativ du har sökt loggar du också in i e-tjänsten (välj ”översikt”).

Vilken plats barnet har i kön kan man inte se i systemet.

För att godkänna eller göra ändringar på ditt barns placering måste du logga in med e-legitimation. Läs mer om detta längst ner på sidan.

Om erbjudandet avser en garantiplats som inte är något av dina val, kan du acceptera platsen och stå kvar i kö men garantin är förbrukad. Samma gäller om du tackar nej till en garantiplats, du står kvar i kö och blir erbjuden plats efter turordning till något av dina val, garantin är förbrukad.

Observera: För att få förskoleplatsen måste platserbjudandet besvaras inom fem dagar. Är ni folkbokförda på samma adress ska en vårdnadshavare besvara erbjudandet.
I de fall vårdnadshavarna är folkbokförda på olika adresser ska båda besvara platserbjudandet.

Säga upp plats

Plats inom barnomsorg (förskola, fritidshem) ska främst sägas upp via den digitala tjänsten, du kan också använda blankett.

Du kan avsluta plats inom:

  • Förskola
  • Pedagogisk omsorg
  • Fritidshem

Uppsägningstiden är en månad och räknas från den dag då din uppsägning inkommit till kommunen. Om barnet lämnar sin plats innan uppsägningstiden gått ut får du trots det betala avgift. Du säger upp platsen via vår e-tjänst.

Godkänn, ändra eller säg upp plats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mobilt Bank-ID

För att godkänna eller göra ändringar på ditt barns placering måste du logga in med e-legitimation/mobilt bank-ID. Om du saknar detta kan du beställa detta via din bank. För mer information om e-legitimation/mobilt bank-id, se högerspalten.

Logga in för att:

  • Besvara platserbjudande
  • Se information om ditt ärende
  • Ändra inkomst
  • Ändra dina uppgifter till exempel e-postadress, telefonnummer
  • Säga upp plats

Saknar du mobilt Bank-Id eller e-legitimation? Ring Värmdö kommun, kontaktcenter på telefon 08-570 470 00 så hjälper vi dig.

Kontaktuppgifter

Håll dina kontaktuppgifter och inkomstuppgifter aktuella genom att logga in via vår e-tjänst i "Ansökan om barnomsorgsplats" (se länk ovan).