Denna artikel publicerades ursprungligen i Vårt värmdö nummer 1 2021
En av vår samtids största internetbaserade konstnärer ställer just nu ut i Fotoparken. Utställningen Mythic Humanoids både utforskar uppfattningar kring det feminina via persikor och körsbär och visar oss nya, uppkopplade tolkningar av gamla traditionella sagovärldar där folktro, teknik och internet förenas. Men vem är egentligen Arvida Byström? Lär dig mer om Värmdöbon som trendar online.
Arvida Byström (f. 1991) är uppväxt och bosatt på Värmdö. Hon började tidigt att fotografera och började redan som tonåring att publicera sina bilder på olika digitala plattformar, där hon också lade grunden för sitt estetiska uttryck. Arvida har under åren jobbat i olika medier, ofta med tema internet och/eller femininitet. Men det är just i fotografiet hon känner sig rotad. Idag är Arvida en av vår samtids stora och mest framgångsrika konstnärer på internet, med över en kvarts miljon följare på sociala medier. Hon menar att sociala medier är det ställe gemene man konsumerar mest konst idag och tycker att plattformarna just är ett bra sätt för konsten att nå ut generellt.
De flesta utställningar som visas över världen blir även dokumenterade och läggs upp online. Detta gör att utställningarna når människor som inte kan vara fysiskt på plats. Det är ett bra sätt för konsten att nå ut, men det kan även vara frustrerande då konstnären ofta måste agera både marknadsförare samt konstnär, berättar hon.
Arvida utforskar gärna den censur som kommer med att vara en aktiv social medie-användare, något som ofta syns i hennes arbete. Hon menar också att det blir allt vanligare att det skapas mediespecifik konst på de olika plattformarna, det vill säga konst som just utmanar, ifrågasätter eller leker med mediet i sig. Och fortsättningsvis att det är just där, någonstans i den bitvis rätt komplexa kontexten kring relationen mellan socialt medie och konst, som hon växt fram som konstnär. Men vad är egentligen konst för Arvida?
Sedan modernismen är konst egentligen allt som sätts i en konstkontext, säger Arvida. Sen behöver du kanske en viss auktoritet för att påstå att en pissoar är konst och för att folk ska tro på dig. Men, håller du på med något länge nog och kallar det konst så kommer nog folk gå med på det till slut.
Tar man del av Arvidas verk, kan man kanske få uppfattningen om att hon flirtar med det utmanande och provokativa, även privat. Men får privatpersonen Arvida välja helt själv, går hon gärna i skogen med sin hund och umgås med familjen. Och kanske är det en bra kontrast, då de senaste åren tagit henne runt jorden för utställningar i USA, på Leipzig bildmuseum i Tyskland, Centre for contemporary photography i Australien och uppdrag åt bland andra Gucci, HM, Adidas, 10magazine, Zara Larsson och Elle. Det är Corona som tagit henne hem till Sverige efter några år utomlands och det var kärleken till hemkommunen och utomhusformatet som gjorde Mythic Humanoids i Fotoparken lockande mitt i brinnande pandemi.
Det är otroligt roligt att få ställa ut på Värmdö. Många av mina tidiga bilder var fotograferade runt Ösbyträsk och flera av de nya bilderna i utställningen är tagna i samma område. För mig är det även viktigt att min konst är tillgänglig och Fotoparken som är både utomhus och gratis att besöka är helt perfekt för detta, speciellt nu.
Den som vill följa Arvida framöver gör det bäst via sociala medier, men kan även se fram emot hennes andra separatutställning för Galleri Steinsland Berliner som går upp i september. Mythic Humanoids kan beskådas i Fotoparken till och med den tredje juni.