Bygglovsprocessen
Här kan du läsa hur hela bygglovsprocessen går till, från det att du tar reda på om din åtgärd kräver lov eller anmälan till att du får ett slutbesked.
Bygglovsprocessens olika steg
Det finns olika steg man går igenom i en bygglovsprocess från start till slut.
Nedan kan du läsa vad som gäller för de olika stegen i processen.
Hur lång tid tar ett bygglovsärende?
Bygglovsärenden ska handläggas skyndsamt. Men handläggningstiden kan bli längre om till exempel:
- Ärendet är komplicerat och ansökan kräver platsbesök
- Grannar behöver ges möjlighet att yttra sig
- Vi behöver skicka ärendet på remiss till andra myndigheter eller enheter
Så kan du själv påskynda processen
Det viktigaste du kan göra för att snabba upp handläggningen är att skicka in en komplett och korrekt ifylld ansökan redan från början. Den vanligaste orsaken till fördröjning är att vi behöver begära kompletteringar. Om du själv gör ändringar i din ansökan efter att du skickat in den, måste vi granska ärendet på nytt. Det förlänger handläggningstiden ytterligare.
Hur länge får ärendet ta?
Ett bygglovsärende ska avgöras inom 10 veckor från det att ansökan är komplett. I särskilda fall kan vi förlänga tiden en gång, med som mest 10 veckor till. Det innebär att den maximala handläggningstiden är 20 veckor.

Börja planera för ditt bygge
Innan du börjar skissa och planera för ditt bygge ska du ta reda på vad som gäller för just din fastighet. Med fastighet menar vi en tomtmark med eller utan byggnad. Det finns olika bestämmelser som du behöver känna till innan du sätter i gång.
Läs detaljplanen!
Ofta finns det en detaljplan som styr vad du får bygga och hur du får bygga. I den står det också hur marken får användas och var du får placera en byggnad.
Vi hjälper gärna till med att förklara detaljplanen. Om det du planerar att bygga inte stämmer med reglerna i detaljplanen så finns en stor risk att du inte kan bygga som du har tänkt.
Utanför detaljplan
Om din fastighet ligger utanför detaljplanerat område så är det inte lika självklart vad som får byggas. Då rekommenderar vi att du söker förhandsbesked för att få svar på om du bör söka bygglov eller inte. Om du redan har ett bostadshus på tomten och vill bygga en komplementbyggnad så behöver du inte söka förhandsbesked.
Vilka handlingar behöver jag?
Handläggningen går mycket fortare om du redan från början skickat in alla handlingar vi behöver för att kunna ta ett beslut. För att ansökan ska anses komplett behöver du skicka in:
- undertecknad ansökan eller så loggar du in i e-tjänsten och ansöker
- situationsplan
- planritning
- fasadritning
- sektionsritning
- namn på kontrollansvarig (behövs vid större projekt)
Senare kommer vi även behöva få in:
- kontrollplan
- konstruktionsritning
Alla handlingar du skickar in måste vara i PDF:format. Mer information om de olika handlingarna hittar du här nedanför.
1. Ansökan/anmälan
Du kan ansöka om bygglov eller göra din anmälan i vår e-tjänst
Länk till e-tjänst
2. Ritningar
Om du planerar göra en mindre åtgärd så kan du skicka med ritningar på konstruktionen redan när du skickar in ansökan. Då sparar du tid. Annars så kan du skicka in dem efter du fått bygglov inför tekniskt samråd.
Vi behöver få in:
- planritningar
- fasadritningar
- sektionsritning
- markplaneringsritning (beroende på komplexitet i ärendet)
- konstruktionsritning, vid mindre åtgärder, annars skickar du in detta efter att du fått bygglovet.
- kontrollplan, se punkt 5.
Ritningarna ska vara fackmässigt utförda och ska tydligt visa vad du ska bygga. Om du känner dig osäker är det bättre att anlita någon som hjälper dig med ritningarna, gärna en arkitekt eller en byggnadsingenjör.
Titta gärna på våra exempelritningar längre ner. Där hittar du mycket bra information, till exempel i vilket format ritningarna ska vara.
3. Situationsplan
Vad är en situationsplan?
En situationsplan visar placeringen av ditt byggprojekt på en karta, sett från ovan.
I de flesta fall behöver du beställa en nybyggnadskarta. Du använder sedan din karta för att rita in ditt byggprojekt som då kallas för situationsplan. Tänk på att det kan vara lång leveranstid för att få en nybyggnadskarta så beställ den i god tid!
För mycket enkla åtgärder som inte är nära en fastighetsgräns och inte kräver att vi kommer ut och gör mätningsarbete på din fastighet kan du beställa en förenklad nybyggnadskarta.
4. Kontrollansvarig
Många gånger behöver du en kontrollansvarig, KA, för ditt byggprojekt. KA tar fram en kontrollplan, är med på tekniskt samråd, besiktningar och andra kontroller.
Om du vill hitta en kontrollansvarig kan du leta i de register som certifieringsföretagen KIWA eller RISE har.
I enkla ärenden behövs ingen KA men vi behöver ändå ha ett förslag på en kontrollplan.
5. Kontrollplan
En kontrollplan krävs för alla byggåtgärder. Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska göras, vem som utför kontrollerna och vilka intyg och andra handlingar som du ska lämna in till oss.
Vi går igenom kontrollplanen på det tekniska samrådet.
Om du har anlitat en kontrollansvarig, KA, är det ofta KA som upprättar kontrollplanen. Då är det viktigt att KA är med på det tekniska samrådet. I enkla byggprojekt behövs ingen KA men ett förslag till kontrollplan ska skickas med ansökan.
Du lämnar in din ansökan
När vi har tagit emot din ansökan får du en bekräftelse med ett ärendenummer, även kallat diarienummer. Det ärendenumret behöver du om du vill:
- Skicka in kompletterande handlingar
- Ställa frågor om ditt ärende
Inom kort tilldelas ditt ärende en handläggare som ansvarar för att driva ärendet vidare.
Varför gör vi detta?
Att registrera din ansökan är ett första och viktigt steg i bygglovsprocessen. Det gör att vi kan:
- Granska ditt projekt
- Kontrollera att det följer gällande lagar och regler för bygglov och anmälan
- Skapa en tydlig struktur för att hantera din ansökan effektivt
Hur långt tid tar det?
Det tar normalt 1 till 2 veckor innan ditt ärende tilldelas en handläggare.
Grannar, myndigheter och andra får möjlighet att yttra sig
En handläggare granskar din ansökan för att kontrollera att:
- Alla nödvändiga handlingar finns med
- Ritningarna är fackmässigt utförda
- Projektet stämmer överens med översiktsplan, detaljplan, områdesbestämmelser och plan- och bygglagen
Om något saknas tar vi kontakt med dig och ber om kompletteringar.
Varför gör vi detta?
Syftet är att säkerställa att din ansökan är fullständig och följer lagar och regler innan vi kan fatta ett beslut.
En ofullständig ansökan kan leda till förseningar – eller i värsta fall till ett avslag. Genom att begära in kompletteringar hjälper vi dig att göra processen så smidig som möjligt.
Hur långt tid tar det?
Granskningen tar normalt 1 till 3 veckor, beroende på projektets omfattning och om kompletteringar behövs.
Om din ansökan är komplett från början kan detta steg gå snabbare.
Vi hör grannar och remissinstanser
I vissa fall, beroende på hur stort projektet är och vart det ligger, kontaktar vi grannar, relevanta myndigheter och andra enheter. De får då möjlighet att lämna synpunkter på ditt bygglov.
Grannars och myndigheters yttranden är en viktig del av processen och kan påverka beslutet.
Varför gör vi detta?
Vi gör detta för att säkerställa en rättssäker och öppen process där alla berörda får möjlighet att säga sitt.
Syftet är att i god tid upptäcka eventuella problem eller negativa konsekvenser av byggprojektet – innan vi fattar beslut. Det gör att vi kan väga in både personliga och samhälleliga intressen på ett rättvist sätt.
När får grannar yttra sig?
Grannar och andra berörda sakägare får yttra sig i följande situationer:
- Om byggprojektet ligger utanför ett område med detaljplan
(med vissa undantag för mindre åtgärder, till exempel kompletteringar) - Om byggprojektet avviker från gällande detaljplan
Om projektet följer detaljplanen fullt ut behöver grannar vanligtvis inte höras. Det gör processen snabbare för bygglovsansökningar som redan uppfyller alla regler.
Vilka myndigheter kan få yttra sig?
Om projektet kan påverka särskilda områden eller intressen, skickar vi ärendet till berörda myndigheter för bedömning. Det kan handla om både interna och externa remisser.
Interna remisser inom kommunen kan handla om:
- Enheten för enskilt vatten och avlopp
- Miljöenheten
- Trafikenheten
- Kommunantikvarien
Externa remisser till andra myndigheter kan handla om:
- Trafikverket – om projektet påverkar trafik eller vägar
- Försvarsmakten – om det berör områden av militär betydelse
- Luftfartsverket – om det kan påverka flygtrafik eller flygsäkerhet
Hur långt tid tar det?
Det tar normalt 2 till 3 veckor att samla in yttranden från grannar och myndigheter.
Tiden kan bli längre om:
- Projektet är stort eller komplext
- Många yttranden ska hanteras
- Ärendet behandlas under semestertider
Bygglovsbeslut
När vi har granskat alla handlingar och fått in den information som behövs, fattar vi beslut om bygglov, marklov eller rivningslov:
- Om projektet uppfyller alla krav och regler, godkänns din ansökan.
- Om något saknas och inte har skickats in trots begäran, eller om projektet inte uppfyller gällande regler, kommer ansökan att avslås eller avvisas
Varför gör vi detta?
Bygglovsbeslutet är ett viktigt steg för att säkerställa att samhällets utveckling sker på ett planerat och rättssäkert sätt.
Kommunen har ansvar för att planera hur mark och vatten används. Genom bygglov prövar vi att ditt projekt stämmer överens med:
- Lagar och regler
- Gällande planer (t.ex. detaljplaner)
- Allmänna och enskilda intressen
En rättssäker bygglovsprocess innebär att alla ansökningar behandlas på samma sätt. Det betyder att:
- Beslut grundas på samma lagar för alla
- Grannar och myndigheter får möjlighet att yttra sig
- Ingen ska bli orättvist behandlad
Hur långt tid tar det?
Det tar normalt 2 till 3 veckor att fatta beslut om bygglov.
Om projektet är mer komplicerat kan ärendet behöva tas upp i bygg- miljö- och hälsoskyddsnämnden, vilket kan göra att handläggningstiden blir längre.
Utskick, kungörelse och överklagandetid
När vi har fattat beslut om bygglov, skickar vi det till dig via e-post eller post.
Grannar och andra berörda, så kallade sakägare, får ett meddelande om att bygglov har beviljats. Samtidigt kungörs beslutet i Post- och Inrikes Tidningar, vilket är ett offentligt register för myndighetsbeslut.
Om någon vill överklaga beslutet gäller följande tidsfrister:
- 3 veckor från den dag beslutet har mottagits
- 4 veckor från den dag beslutet kungjordes i Post- och Inrikes Tidningar
Om ingen överklagar inom den tiden, vinner beslutet laga kraft. Det betyder att det inte längre kan överklagas och därmed börjar gälla fullt ut.
Vad innebär detta för dig som söker bygglov?
Att beslutet har vunnit laga kraft betyder inte att du får börja bygga direkt. För att kunna starta ditt projekt behöver du först få ett startbesked.
Startbeskedet är ett separat beslut som visar att alla tekniska krav är uppfyllda. Det är först när du har fått startbesked som du har rätt att påbörja byggarbetet – även om bygglovet redan har fått laga kraft.
Vid enklare åtgärder kan startbeskedet ibland ingå direkt i bygglovsbeslutet.
Hur långt tid tar det?
Det tar normalt cirka 4 veckor innan bygglovet vinner laga kraft.
Tiden kan variera beroende på om beslutet överklagas eller inte. Ett överklagande kan förlänga processen.
Tekniskt samråd
När du har fått bygglov är det dags för ett tekniskt samråd. Inför mötet behöver vi få in tekniska handlingar som till exempel konstruktionsritningar. På mötet går vi tillsammans igenom vad som krävs för att kunna ge startbesked, till exempel arbetets organisation, byggnadstekniska krav och kontrollplan. Vi tittar på om det finns behov av arbetsplatsbesök och slutsamråd. Vi förtydligar också att det alltid är beställaren som har det yttersta ansvaret för att följa regelverket. Vi säkerställer att projektet uppfyller alla tekniska krav och fastställer en kontrollplan.
I vissa fall får du startbesked direkt i samband med bygglovet. Då behövs inget tekniskt samråd.
Varför krävs detta?
Det tekniska samrådet är en viktig del av byggprocessen. Det säkerställer att ditt projekt följer gällande lagar och regler redan från början. Genom att granska tekniska detaljer innan byggstart kan vi identifiera och åtgärda problem som annars kan leda till förseningar, merkostnader eller säkerhetsrisker. Samrådet skyddar både dig som byggherre och samhället i stort.
Hur lång tid tar det?
Du bokar själv tid för tekniskt samråd. Det brukar ta cirka två veckor att få en tid.
Mötet hålls digitalt och varar vanligtvis 1–2 timmar, beroende på projektets omfattning.
Startbesked - Här får du börja bygga
Startbeskedet är ett formellt godkännande som ger dig rätt att påbörja byggnationen. Här fastställs kontrollplanen, eventuella villkor för byggstart och vilka handlingar du behöver lämna in för att få ett slutbesked.
Varför krävs detta?
Startbeskedet säkerställer att byggnationen följer lagar, regler och tekniska krav. Det fungerar som en sista granskning innan byggstart och hjälper till att upptäcka brister i planeringen. Genom att klargöra villkor och krav i förväg kan du genomföra projektet på ett tryggt och korrekt sätt.
Hur lång tid tar det?
Beslut om startbesked fattas efter det tekniska samrådet. Det tar vanligtvis 2–5 arbetsdagar att få beslutet.
Besök på byggarbetsplatsen
Under byggnationen gör vi ibland ett eller flera arbetsplatsbesök för att kontrollera att arbetet följer byggreglerna och den fastställda kontrollplanen. Den kontrollansvarige ska närvara, och du som byggherre är också välkommen att närvara.
Varför gör vi detta?
Besöken är en del av kommunens tillsyn och hjälper till att:
- Identifiera och åtgärda fel i ett tidigt skede.
- Säkerställa att bygget uppfyller tekniska egenskapskrav.
- Förebygga problem som kan försvåra slutbeskedet.
- Ge stöd och vägledning till dig och den kontrollansvarige.
Dessa kontroller minskar risken för framtida problem och bidrar till att projektet genomförs korrekt.
Hur lång tid tar det?
Tiden för besöken varierar beroende på projektets omfattning.
Mindre projekt: 30–60 minuter.
Större eller mer tekniskt avancerade projekt: längre tid, beroende på vad som granskas.
Slutsamråd – avslutande kontroll
När byggnationen är färdig är det dags för ett slutsamråd. Då går vi tillsammans igenom projektet på plats för att kontrollera att allt är byggt enligt bygglovet, startbeskedet och kontrollplanen.
I vissa fall krävs inget slutsamråd. I så fall framgår det av startbeskedet vad som gäller.
Varför krävs detta?
Slutsamrådet är ett viktigt steg innan du får slutbesked. Vi säkerställer att projektet har genomförts enligt alla krav och att inga avvikelser finns som påverkar säkerhet, funktion eller kvalitet. Det är också ett tillfälle att upptäcka och åtgärda eventuella brister innan byggnaden tas i bruk.
Hur lång tid tar det?
Du bokar själv tid för slutsamråd. Det brukar ta cirka två veckor att få en tid.
Själva mötet tar vanligtvis 1–2 timmar, beroende på projektets omfattning.
Slutbesked – godkännande för att ta byggnaden i bruk
När projektet är klart och alla krav är uppfyllda utfärdar vi ett slutbesked. Efter det får byggnaden eller åtgärden tas i bruk.
Varför krävs detta?
Slutbeskedet är ett bevis på att hela projektet har genomförts i enlighet med bygglovet, startbeskedet och kontrollplanen. Det garanterar att byggnaden är säker, funktionell och uppfyller gällande lagar och regler. Du får inte använda byggnaden innan slutbeskedet är utfärdat.
Hur lång tid tar det?
När alla slutdokument har kommit in och granskats tar det vanligtvis cirka 1 arbetsvecka att få slutbeskedet.